Waarom het opbouwen van je e-maillijst een MUST is

5 redenen waarom het opbouwen van je e-maillijst een MUST is - Pinterest.png

Email marketing is HOT. “The money is in the list” heb je vast al een paar keer voorbij horen komen. Het opbouwen van emaillijsten staat dus hoog op menig prioriteitenlijstje van online ondernemers, bloggers en marketeers. 

Het is niet zomaar dat e-mail nog steeds zo'n populair middel is. Bijna alle succesvolle online ondernemers maken gebruik van e-mail marketing. 

En wel hierom.

1. (Bijna) iedereen gebruikt e-mail

Volgens een recent onderzoek door het Duitse BitKom gebruikt 90% van de Nederlanders e-mail.

In tegenstelling tot wat gedacht werd - namelijk dat de populariteit van e-mail af zou nemen door de opkomst van social media - is het e-mailgebruik in Nederland de laatste jaren juist toegenomen.

Ook in andere landen in Europa en bijvoorbeeld de Verenigde Staten zijn er steeds meer mensen die gebruik maken van e-mail. Het blijft dus een uitstekend middel om mensen te bereiken.

2. Je ‘bezit’ je social media volgers niet

Een ander middel om je doelgroep te bereiken, naast e-mail, is via social media. Het nadeel van social media is echter dat jij je volgers niet ‘bezit’.

Je kunt dus een heel mooi aantal volgers hebben opgebouwd de laatste jaren, maar als Facebook plotseling bedenkt dat Instagram te weinig oplevert en de stekker uit het platform trekt, ben jij in één klap de connectie met al die volgers kwijt.

Ok, dat is misschien wat onwaarschijnlijk, maar wat al wel een paar keer is voorgekomen is het gestoei met algoritmes door social media platformen. Facebook heeft bijvoorbeeld aangegeven dat ze posts van vrienden en familie van de gebruiker prioriteit geven.

Daarnaast worden algoritmes gebruikt, die aan de hand van historisch klikgedrag van de gebruiker dit soort posts vaker naar voren laat komen. Het kan dus best zo zijn dat de door jou zo zorgvuldig verzamelde volgers jouw berichten helemaal niet zien!

Met e-mail heb je dus veel meer invloed op wie je mail ontvangt en wanneer ze die opvangen.

3. Het is persoonlijker

In tegenstelling tot social media berichten, is e-mail een stuk persoonlijker en directer. Het is een manier om 1-op-1 te communiceren, zonder dat andere mensen meekijken.

Daarnaast zijn er veel minder afleidingen als iemand een e-mail opent.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld een social media tijdlijn, ziet je ontvanger over het algemeen alleen jouw e-mailbericht en verder weinig andere boodschappen die hem of haar daarvan kunnen afleiden. Je hebt de aandacht van de ontvanger dus bijna helemaal voor jezelf alleen!

4. Het is goedkoop

Om e-mails te kunnen sturen naar je doelgroep heb je in principe alleen een lijst met abonnees nodig en een e-mailprogramma. (Zie deze blogpost voor slimme tips om je e-maillijst op te bouwen.)

Als e-mailprogramma kun je een gratis programma gebruiken, maar als je lijst groter wordt bespaart het je heel veel tijd om e-mail marketing software te gebruiken. Hiermee kun je o.a. e-mails persoonlijk maken en inplannen voor een langere periode. MailChimp of Convert Kit zijn voorbeelden van veelgebruikte e-mailmarketing software.

5. Het zorgt voor verkoop

91% van de Nederlanders koopt online, en dit percentage is gegroeid de afgelopen jaren. Bovendien koopt 55% van de Nederlanders vaker dan één keer per jaar via e-mail.

E-mail is bijvoorbeeld een uitstekend middel om online diensten te verkopen, zoals online cursussen of 1 op 1 consulting. Kortom, mensen die onderdeel zijn van je mailinglijst, converteren veel beter.

E-mail is dus een fantastisch middel om je product of dienst mee te promoten, op voorwaarde dat je het op de juiste manier gebruikt.

Wil je weten hoe je abonnees voor je e-maillijst verzamelt? Lees dan dit artikel: 8 slimme manieren om meer abonnees voor je e-maillijst te verzamelen.

Als je dit artikel interessant vond, wil je het dan alsjeblieft delen?

Dat zou fantastisch zijn - het helpt me ontzettend bij het laten groeien van deze blog.

Kies je favoriete platform en klik één van de sharing buttons hieronder:

Dankjewel!