Met een Squarespace website kun je ook vrienden maken met Google

In mijn vorige artikel kun je lezen waarom ik Squarespace koos als CMS systeem, hostingpartij en template ineen.

Zoals je daar ook kunt lezen ben ik erg blij met Squarespace omdat het erg gebruiksvriendelijk is en je er gewoon mooie sites mee kan maken.

Toen ik me vervolgens vol goede moed stortte op SEO, het optimaliseren van mijn website in zoekmachines, werd ik een beetje zenuwachtig.

Ik was namelijk van Wordpress gewend dat je veel dingen die belangrijk zijn om beter gevonden te worden in Google zelf kunt aanpassen en optimaliseren: je titels, je meta description, de alt tags van je afbeeldingen, etc. (Jups, ik weet het - buzzwoordenbingo. Ik leg zo uit wat deze termen betekenen.)

Daarnaast bestaat er een mooie Yoast plugin die je na het schrijven van elk artikel eraan herinnert of je de tekst wel vaak genoeg hebt besprenkeld met de belangrijke keywords waarop jij gevonden wilt worden. (En hij doet nog wel meer, kijk maar even).

Als je een Squarespace website hebt ligt dat dus iets anders. Squarespace doet veel dingen automatisch voor jou, zo ook met SEO. Dat is soms heel handig (hoeven we daar niet over na te denken), maar heeft soms ook z’n nadelen. Het wordt namelijk wat ingewikkelder als je dat wat Squarespace automatisch voor je heeft ingesteld handmatig moet gaan passen.

NB: dit artikel is handig als je met een Squarespace website werkt, maar ook voor bijvoorbeeld Wordpress gebruikers. De SEO uitgangspunten blijven uiteraard hetzelfde, alleen het optimaliseren werkt in Squarespace anders dan in Wordpress.

 
Met deze simpele SEO tweaks zorg je ervoor dat jouw Squarespace website beter wordt gevonden in zoekmachines als Google.
 

Wat is dan zoal belangrijk voor SEO?

Laten we dit ten eerste even vaststellen: het allerbelangrijkst is dat jij gewoon verschrikkelijk goede content maakt. Het doel van Google zou namelijk gelijk moeten zijn aan dat van jou: de beste content zo snel mogelijk beschikbaar maken voor jouw doelgroep.  

Vervolgens kun je met bepaalde kleine aanpassingen Google helpen om jouw content beter te vinden. Dat is ook waar SEO - Search Engine Optimization om de hoek komt kijken. Jij gaat jouw verschrikkelijk goede content namelijk optimaliseren om Google nog duidelijker te maken wat jij in huis hebt en voor welke groep mensen dat interessant is.

Ten eerste: je URLs

Je ziet ze bijna niet meer, maar voorheen hadden websites nog wel eens onbegrijpelijke URLs. URLs als www.fempresa.nl/blogpost-3875-532-875t: één of andere rare code die automatisch werd aangemaakt en aan je domeinnaam werd geplakt door je CMS systeem bij het publiceren van je nieuwe blogpost.

Die URL zegt natuurlijk niets over het onderwerp van de pagina.

Met logische URLs laat je Google weten waar je pagina over gaat. Bovendien komen URLs naar voren in de zoekresultaten en helpt het potentiële bezoekers begrijpen waar je pagina over gaat.

Hoe de URL naar voren komt in zoekresultaten.

In Squarespace kun je de URL van je statische pagina’s gemakkelijk aanpassen als je gaat naar ‘PAGES’, klikt op de instellingen van de desbetreffende pagina en de URL aanpassen in het vak ‘URL slug’:

URL aanpassen statische pagina's Squarespace

Voor de URLs van blogartikelen maakt Squarespace het ons nog gemakkelijker. Je kunt namelijk instellen dat voor de URL van blogposts automatisch de titel van je post gebruikt wordt.

Hiervoor ga je naar SETTINGS - Blogging en geef je in het veld ‘Post URL format’ aan hoe je wilt dat de URLs gegenereerd worden. In mijn geval heb ik /%t gebruikt, zodat de URL van deze pagina er zo uit komt te zien: www.fempresa.nl/blog/hoe-je-met-squarespace-vrienden-maakt-met-Google.

URL structuur blogartikelen aanpassen in Squarespace

De structuur van je URLs

Daarnaast vindt Google het belangrijk om te begrijpen hoe je website als geheel in elkaar zit. Waarschijnlijk zullen jij en ik als bloggers / ZZP’ers geen gigantische websites hebben zoals bijvoorbeeld een Wehkamp of Zalando, dat scheelt.

Probeer de structuur van je website in ieder geval niet ingewikkelder te maken dan hij is.

Mijn website structuur ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

Website structuur

Dit is vrij simpel en gemakkelijk te begrijpen door Google.

Dien je Squarespace sitemap in bij Google

Om Google nog een handje te helpen kun je je sitemap indienen. Dat gaat met Squarespace heel gemakkelijk. Typ in je browser je domeinnaam en voeg daar /sitemap.xml aan toe. In mijn geval is dat dus: www.fempresa.nl/sitemap.xml.

Deze sitemap maakt Squarespace automatisch voor je. Check of deze up-to-date is. Mocht dat niet zo zijn, vraag dan de Squarespace helpdesk om je sitemap te updaten. Vervolgens kun je je sitemap indienen bij Google door middel van de Google Search Console.

Voeg je website toe door te klikken op ‘Property toevoegen’ (mocht je dat nog niet gedaan hebben), en klik vervolgens op de website waarvan jij de sitemap wilt toevoegen. Klik op crawlen > sitemaps en voeg de sitemap toe.

Dat is het!

Tip: check eens welke van je pagina’s Google heeft geïndexeerd en op welke manier. Dit kun je doen door de term site:jouwdomeinnaam.nl in je browser te typen.

In mijn geval typ ik dus site:fempresa.nl:

site: zoekterm Google

Vervolgens zie je alle pagina’s die Google heeft gevonden en hoe ze naar voren komen in zoekresultaten.

Ai, in mijn geval valt daar nog wel iets aan te verbeteren.

Pagina titels, bijvoorbeeld

Het spreekt voor zich dat de paginatitels duidelijk moeten aangeven waar je pagina over gaat. Dat is handig voor Google om te weten, maar ook voor de potentiële bezoekers die jouw paginatitels in de zoekresultaten tevoorschijn zien komen.

Een aantal van mijn paginatitels zien er zo uit: 

Paginatitels in Google

Zoals je ziet wordt de titel afgebroken na ongeveer 50-60 tekens. Dat ziet er niet erg aantrekkelijk uit. Dus, aanpassen die titel.

In Squarespace kun je simpel de paginatitel aanpassen door naar de betreffende blogpost te gaan en op ‘edit’ te klikken. Vervolgens pas je de paginatitel aan.

En die meta description tags

En ja, meta description tags. Een fancy term voor de beschrijving van je pagina. Deze komt in de zoekresultaten onder je URL te staan:

Meta description tags afgekapt in Google

Dat ziet er bij mij dus ook niet uit. Als je meta description tags te lang zijn, breekt Google ze namelijk af. Over het algemeen wordt geadviseerd om ervoor te zorgen dat je meta description tags niet langer zijn dan 160 karakters.

En als je niet handmatig een meta description tag toevoegt per pagina, selecteert Google zelf welk stuk tekst van je pagina ze laten zien. En zoals je kunt zien, is dat niet altijd de meest optimale.

De meta description van statische pagina’s zijn gemakkelijk aan te passen door de tekst in te voeren in de ‘page description’, in de settings van de desbetreffende pagina.

Maar hoe dat werkt bij blogposts? Na een uitgebreide zoektocht op het internet was het me nog steeds niet duidelijk.

En dus ging ik naar Twitter:

 

En Squarespace reageerde als volgt: 

 

Aha. Goed om te weten.

Om de meta description tags van jouw blogposts aan te passen moet je dus bij de excerpts zijn. Die vind je als je op ‘settings’ klikt van de blogpost die je wilt aanpassen, en vervolgens onder de ‘Options’ tab de meta description tag toevoegt aan het ‘Excerpt’ veld.

Meta description tag van blogposts aanpassen in Squarespace

En dan afbeeldingen

De Googlebot is de bot van Google die automatisch door webpagina’s ‘crawlt’ om te zien waar ze uit bestaan. Die bot wil ook graag weten welke afbeeldingen jij op je website hebt staan.

Maar de bot snapt niks van afbeeldingen als jij hem niet laat weten wat erop staat. Hij begrijpt alleen code, tekst, cijfers, etc. Geen pixels.

Om Google te laten weten wat voor afbeeldingen jij in huis hebt zul je het hem dus moeten vertellen.

Hoe je dat doet?

Door middel van alt tags

Met een alt tag kun je aan Google uit wat er op de afbeelding staat. Zorg ervoor dat dit een korte, relevante omschrijving is van je afbeelding. 

Hoe je alt tags toevoegt in Squarespace was even zoeken, maar ik heb het gevonden:

Als ik een afbeelding toevoeg aan mijn blogartikelen dan doe ik dat over het algemeen met een image block. De caption die je toevoegt aan een afbeelding is meteen ook een alt tag. Om een alt tag toe te voegen voeg je dus een caption toe. Wil je deze caption niet zichtbaar hebben, klik dan op Do Not Display Caption.

 
Alt tags toevoegen aan afbeeldingen in Squarespace: voeg een caption toe en klik vervolgens op "Do Not Display Caption als je de caption niet wilt laten zien.

Alt tags toevoegen aan afbeeldingen in Squarespace: voeg een caption toe en klik vervolgens op "Do Not Display Caption als je de caption niet wilt laten zien.

 

Voeg jij op een andere manier afbeeldingen toe? Kijk dan even op de Squarespace website voor een uitgebreide uitleg over het toevoegen van alt tags aan afbeeldingen.

Maak je afbeeldingen ook zo klein mogelijk

Stel dat je een afbeelding van 3000 x 1500 pixels hebt geüpload en deze op je website laat zien als een afbeelding met de maximale grootte 300 x 150. Dat betekent dat de browser van jouw bezoekers eerst de volledige gigantische afbeelding moet laden, en hem vervolgens weer moet verkleinen naar 300 pixels breed.

Je raadt het al, de pagina laadt langzaam. En dat vindt Google niet leuk, maar jouw bezoekers ook niet.

Door de afbeelding zelf te verkleinen…

Zorg er dus voor dat de afbeeldingen die je toevoegt aan je website de minimaal benodigde grootte hebben. Dat kan op de Mac eenvoudig met Voorvertoning > Extra's > Pas grootte aan.

...en de bestandsgrootte verkleinen

Daarnaast is het ook van belang dat je de grootte van het bestand zo klein mogelijk maakt. Over het algemeen houdt het in dat als je de afbeelding verkleint, de grootte van het bestand ook kleiner wordt.

Maar, je kunt ze nog een stuk kleiner maken (met behoud van kwaliteit) door ze een schoonmaakbeurt te geven. JPEGmini of TinyPNG zijn hiervoor bijvoorbeeld handige programma's.

Voeg ook wat interne links toe

Naarmate je meer blogartikelen over een bepaald onderwerp hebt geschreven, zullen jouw artikelen ook in verband staan met elkaar. Door op een logische manier interne links toe te voegen, begrijpt Google beter hoe jouw website in elkaar steekt, én maak je het je bezoeker makkelijker om de informatie te geven waar hij of zij naar zoekt.

Het is hierbij van belang dat je goede ‘anchor text’ gebruikt: dit is de klikbare tekst die je ziet als deze gelinkt is. De tekst die gelinkt is vertelt Google iets over waar de pagina over gaat. Het is dus beter om als volgt te linken:

je leert hier hoe je snel een Squarespace website bouwt

In plaats van:

Je leert hier hoe je snel een Squarespace website bouwt

“Je leert hier” zegt namelijk niets over het onderwerp van de blogpost waar ik naar toe link.

En wat we vaak vergeten: een goede 404 pagina

En last but not least: het is van belang dat je een goede 404 pagina hebt: een pagina die tevoorschijn komt als iemand op een link klikt naar een pagina die niet meer bestaat, of een verkeerde URL invoert binnen jouw domein.

Met een goede 404 pagina kun je ervoor zorgen dat mensen net iets minder geïrriteerd zijn als ze op een verkeerde link klikken.

Ik heb maar geprobeerd om een klein grapje te maken op mijn 404 pagina.

In Squarespace wordt de standaard 404 pagina getoond als je dat niet verandert. Maar deze is nogal… saai. En bovendien in het Engels.

Je kunt deze veranderen door een zelf een 404 pagina aan te maken in de ‘NOT LINKED’ sectie. Zorg ervoor dat je het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk maakt om verder te navigeren door je website.

Vervolgens stel je deze pagina onder SETTINGS > ADVANCED > 404 Error / Page Not Found instellen als je 404 pagina.

Laten we SEO niet moeilijker maken dan het is

SEO kun je zo ingewikkeld maken als je wilt. Er zijn vast nog honderdduizend andere dingen die je kunt doen om je site te optimaliseren voor Google. Maar ik ben ervan uitgegaan dat je geen SEO specialist bent en deze ook niet kunt inhuren, en je tijd liever besteedt aan het maken maken van supergoede content.

Ik hoop dat ik met deze tips SEO wat toegankelijker heb gemaakt en heb kunnen laten zien dat het relatief simpele tweaks zijn die kunt doen.

De meeste dingen hoef je maar een keer in te stellen en heb je vervolgens bijna geen omkijken meer naar - zoals het indienen van je sitemap, het instellen van je linkstructuur en je 404 pagina.

Zaken als het toevoegen van je meta description en alt tags zul je constant moeten doen. Probeer daar een beetje een handigheidje in te vinden door een checklist of iets dergelijks te maken (ja ik weet het, ik vergeet het zelf ook heel vaak).

Oh ja, als je dit een handig artikel vond, zou je het dan heel misschien willen delen met je volgers?

Deze blog is namelijk nogal vers van de pers en wordt op dit moment alleen door mijn vrienden en familie bekeken. Omdat de blog zo nieuw is heeft Google het ook nog niet helemaal geïndexeerd. Dus een klein beetje hulp van jou zou een groot verschil maken!

Je kunt de afbeelding bovenaan deze post bijvoorbeeld pinnen op je Pinterest profiel, of het delen op een ander social media account door middel van onderstaande knoppen: