Hoe je als non-designer je eigen stijlgids maakt

Ten eerste: waarom je niet zonder een stijlgids kunt

Een stijlgids is een document waarin je heel concreet de stijl van jouw merk beschrijft: wat is je logo, welke kleuren en welke typografie ga je gebruiken in je communicatie. Het is belangrijk en heel handig om een stijlgids te hebben, omdat het je helpt consistent te blijven in je uitingen: je website, e-mails, ebooks, social media afbeeldingen, etc. Dit zorgt ervoor dat mensen je merk steeds makkelijker gaan herkennen.

Beslissingen maken over jouw specifieke huisstijl is één van de eerste dingen die je doet als je een online onderneming opstart. Welk logo kies ik? Welke kleuren ga ik gebruiken? Welke lettertypen passen daar goed bij? Deze zaken leg je vast in je eigen huisstijl. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Ik vond een stijlgids altijd klinken als iets wat alleen door professionele designers opgezet werd voor grote bedrijven. Maar ook voor kleinere ondernemers is het belangrijk en gelukkig vrij gemakkelijk op te zetten. Als je hiervoor liever een ontwerper inschakelt dan is dat natuurlijk prima, maar je kunt dit ook heel gemakkelijk zelf.

Ik ga je hiermee helpen en aan aan het eind heb ik een cadeautje voor je om het nog wat gemakkelijker te maken!

1) Definieer je niche

Ten eerste - en skip deze stap zeker niet voordat je dit voor jezelf kristalhelder hebt - moet je vastgesteld hebben wat je doelgroep is en hoe je deze doelgroep gaat helpen. Met andere woorden: wat is je aanbod en wie gaat het kopen? Op basis daarvan beslis je welke stijl bij jouw doelgroep en bij jou past. 

2) Vind je eigen stijl

Vervolgens is het belangrijk om aan de hand van je gekozen niche, te bepalen wat de stijl van je merk wordt. Als je een online onderneming start, is je bedrijf vaak direct gelinkt aan jou, jij bent het gezicht van je bedrijf en mensen zullen jou gaan zien als het bedrijf. Ik vind het belangrijk om een stijl voor mijn bedrijf te vinden die ook bij mij persoonlijk past. Daarnaast moet het natuurlijk aansprekend zijn voor je doelgroep.

Ikzelf ben bijvoorbeeld niet zo van de zoete pastelkleuren (mijn eigen voorkeur), en daarnaast wil ik stoere, onafhankelijke jonge bloggers en ondernemers aanspreken. Vandaar dat ik heb gekozen voor een combinatie van heldere, stoere kleuren: zwart, rood, oranje en geel.

Om je eigen stijl te vinden kun je een inspiratiebord maken. Bijvoorbeeld een mood board waarop je alle afbeeldingen uit tijdschriften knipt die je mooi vindt. Let dan op kleurgebruik, fotografie- en typografiestijlen. Vervolgens selecteer je steeds verder door tot je een rode lijn met kleuren en stijlen die jou aanspreken. Je kunt natuurlijk ook zelf je verf en/of kleurpotloden weer uit de kast halen en beginnen met schetsen!

Daarnaast is Pinterest uiteraard één grote schatkist van inspiratie. Bekijk bijvoorbeeld mijn Pinterest bord Kleuren inspiratie eens, of zoek zelf op ‘kleuren pallet’.

 
 

3) Kies je kleuren

Probeer uit de selectie die je hebt gemaakt op je moodboard en Pinterest drie tot 4 kleuren te kiezen die je mooi vindt en bij elkaar vindt passen. Het is van belang dat je in de stijlgids de exacte kleurcodes noteert. Om hierachter te komen, maak je bijvoorbeeld gebruik van de ColorZilla Chrome Extension. Deze tool helpt je om de exacte HEX code van kleuren die in de plaatjes staan te identificeren.

Als je nog niet zeker bent van je kleurencombinatie, kun je ook gebruik maken van de websites Color Palettes of Design Seeds. Het nadeel is wel dat je van alle mooie kleurencombinaties op deze websites nogal snel overweldigd kunt raken (uit eigen ervaring: Die is mooi! Nee die is mooi! Oh die is nog mooier!), dus ik zou je wel aanraden om eerst een of twee basiskleuren uit te kiezen die je mooi vindt. Vervolgens kun je op basis van deze hoofdkleuren zoeken naar kleurencombinaties.

Op Color Palettes doe je dat door twee kleuren die het meest overeenkomen met de door jou gekozen kleuren, en je krijgt een overzicht met alle kleurencombinaties die gebruik maken van dezelfde kleurgroep.

De website w3schools.com helpt je ook om kleurencodes te vinden. Deze vind ik voornamelijk handig als ik op zoek ben naar individuele kleuren. Bijvoorbeeld als ik de kleur die de color picker definieert een beetje te grauw vindt, en een meer heldere kleur zoek.

4) Typografie

Ook voor lettertypen is Pinterest weer ontzettend handig. Je kunt ervoor kiezen om 1 lettertype te gebruiken, maar je kunt ook verschillende typen combineren. Canva heeft hier een hele handige blog over geschreven: “The Ultimate Guide to Font Pairing”.

Let er bij lettertypen weer op wat je wilt uitstralen: klassiek, industrieel, zakelijk of juist speels?

Daarnaast is het handig om lettertypen te gebruiken die onder de Google Fonts selectie vallen. Deze website is ook erg handig om te zien hoe veelgebruikte lettertypen met elkaar combineren en om te kijken hoe een zelfgekozen combinatie eruit ziet.

Google Fonts zijn veelgebruikte lettertypen die je in de meeste design- en tekstverwerkingprogramma’s gewoon kunt gebruiken. Zo voorkom je dat je hele speciale lettertypen kiest die niet standaard beschikbaar zijn in deze programma’s en je dus handmatig lettertypen moet gaan uploaden (wat vaak ook weer kosten met zich meebrengt).

Kies in ieder geval een lettertype voor de titel, ondertitel en hoofdtekst. Vervolgens kun je aangeven in welke uitvoering ze gebruikt moeten worden (grootte, met of zonder hoofdletters, vetgedrukt, cursief?).

Zie hieronder bijvoorbeeld de lettertypen die ik gekozen heb en de bijbehorende uitvoeringen:

Kop 1 quicksand 58px Vet, regelafstand: 1.15

Kop 2 Source Sans Pro 12px, regelafstand: 1.15

Kop 3 Source Sans Pro 25 px Vet, regelafstand: 1.15

Hoofdtekst Open Sans 11 px, regelafstand: 1.5

5) Afbeeldingen

Vervolgens kies je de wat voor soort afbeeldingen je wilt gaan gebruiken. Ga je voornamelijk foto’s plaatsen of bijvoorbeeld tekeningen? Of wil je juist een combinatie gebruiken? Probeer in de foto’s of afbeeldingen die je wilt gebruiken, je kleurenpalet weer naar voren te laten komen.

Om je website zo persoonlijk mogelijk te maken, zou ik aanraden om in ieder geval foto’s van jezelf te laten maken. Je hoeft niet persé je eigen gezicht in de homepage header van je website te plaatsen als je je daar niet prettig bij voelt, maar voeg in ieder geval een foto van jezelf toe op je ‘over mij’ pagina. Mensen vinden het namelijk altijd prettig om een idee te hebben van de persoon achter het bedrijf, dat geeft je een gezicht in plaats van dat je gewoon een bedrijf bent.

Wees je er ook van bewust dat je niet zomaar elke foto mag gebruiken die je op het internet vindt! Ook de foto’s die op Pinterest gedeeld worden, mag je niet zomaar gebruiken op je eigen website. Pinterest is namelijk een zogenaamde content curator, maar zij zijn niet de eigenaar van de foto.

Als je niet zeker weet of je de foto mag gebruiken, check dan altijd even de algemene voorwaarden van de desbetreffende site en neem contact op als hier niet in staat of je hun foto’s mag gebruiken. Mijn favoriete websites met gratis foto’s die je in ieder geval wel mag gebruiken zijn Unsplash en Pexels.

6) Ontwerp je logo

Vervolgens ga je je eigen logo ontwerpen. Ook dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn! Ikzelf vind het handig om zelf eerst met pen en papier te beginnen met schetsen, en dan kijken waar ik op uitkom.

Schetsen en nog eens schetsen...

Schetsen en nog eens schetsen...

Vervolgens gebruik ik mijn schetsen om met Photoshop, Illustrator, Pixlr of Canva mijn schets na te maken. Canva is een ideale tool voor niet-designers. Het is daardoor wel wat minder flexibel, omdat het zo gebruiksvriendelijk mogelijk is gemaakt.

Pixlr en vooral Photoshop hebben veel meer opties en zijn gemaakt voor professionele designers - vandaar dat het ook een stuk ingewikkelder is. Maar, je komt je een heel eind als je slim gebruik maakt van YouTube tutorials.

Als je je logo niet te ingewikkeld maakt kun je prima gebruik maken van Canva (check bijvoorbeeld hun eigen logo ideeën).

Als je wat meer aanpassingen wilt doen aan bijvoorbeeld tekst, zul je Photoshop of Illustrator nodig hebben. Deze abonnementen zijn vrij prijzig, maar je kunt tijdelijk een gratis proefversie downloaden.

Maak je niet druk om alle opties die Illustrator en Photoshop bieden (dat kan nogal overweldigend zijn) maar wees je je er gewoon van bewust dat je geen professional hoeft te zijn. Je moet gewoon heel specifiek op YouTube zoeken naar tutorials van de bewerkingen die jij wilt doen.

Ik wist bijvoorbeeld na mijn schetsen dat ik letters wilde bewerken, zodat ze een 3D vorm zouden krijgen. Ik zocht op YouTube naar een tutorial, downloadde de proefversie van Photoshop en heb stap voor stap mijn logo gemaakt.

7) Breng alles samen in je eigen stijlgids

Zo, je hebt nu heel veel beslissingen genomen over kleuren, lettertypen en fotografie én je hebt je eigen logo ontworpen. Bravo!

Nu is het tijd om alles samen te voegen in één overzichtelijk document: je eigen stijlgids. Je kunt deze uitprinten en ergens neerleggen waar je er gemakkelijk bij kunt, zodat je nooit hoeft te zoeken naar wat ook alweer je exacte merkkleur is als je een plaatje voor social media aan het maken bent (ja ik spreek uit ervaring).

Mijn eigen 'FEMPRESA' stijlgids.

Mijn eigen 'FEMPRESA' stijlgids.

In Google docs heb ik een sjabloon gemaakt waarmee je gemakkelijk je eigen stijlgids in elkaar zet. Het enige dat je nog moet doen is het sjabloon invullen met het juiste logo, de gekozen kleuren en je typografie.

Laat je e-mailadres achter en je kunt meteen aan de slag met je eigen stijlgids!

 

Hulp nodig?

Wil jij met de stijlgids je eigen website maken, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Check dan even mijn gloednieuwe Spoedcursus: Bouw je eigen website. Met deze 1 op 1 cursus help ik je om stap voor stap je eigen Squarespace website te bouwen en lanceren. En dat alles in twee weken.


Tot slot…

Vond je dit een handig artikel? Dan zou ik het gaaf vinden als je deze wilt delen op je social media account(s). Dit zou me ontzettend bij het laten groeien van deze blog. Delen is heel simpel door hieronder op een van de sharing buttons te klikken. Dank alvast!