Hoe je met Hootsuite je social media berichten inplant

Sociale media zijn uitstekende middelen om online zichtbaar te zijn. Het nadeel is alleen dat je - helemaal als beginnende blogger - consistent handige/unieke/grappige informatie moet delen om zichtbaar te blijven.

En dat kost veel tijd.

Neem bijvoorbeeld Twitter: daarvoor wil je waarschijnlijk op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen in je vakgebied, je wilt ze doorlezen (want je deelt natuurlijk niet iets waarvan je niet weet waar het over gaat) en je wilt ze waarschijnlijk ook nog eens op een beetje originele manier delen.

Als je dat op volledig willekeurige momenten doet, dan gaat behoorlijk ten koste van je productiviteit. Daar kan ik heel goed over mee praten. Als ik op Twitter ‘even’ iets wil posten of checken, dan ben ik minimaal nog dertig minuten ‘bezig’ op dat social media kanaal (oftewel ik ben zinloos door mijn tijdlijn aan het scrollen).

Het werkt voor mij dus een stuk efficiënter om eens in de week mijn sociale content voor de komende week in te plannen.

 
Je kunt zeeën van tijd besparen als je je social media berichten van tevoren inplant. Ik leg je uit hoe je dat doet met een gratis Hootsuite account.
 

Maar... wacht. Jouw social media berichten zijn dus niet allemaal spontaan?

Ehm dat klopt.

Mijn social media plan ziet er als volgt uit:

  • Ik plan de bulk van mijn social media berichten (vooral Twitter) eens per week in.

  • Vervolgens plan ik elke dag ongeveer 20 minuten in om te checken of ik interessante posts van anderen kan delen, liken of erop reageren. (En dan blijf ik er nog wel eens te lang in hangen uiteraard, maar ik ben er mee bezig.)

  • En daarnaast post ik spontane hersenspinsels wanneer ik wil.

Dit geeft mij RUST omdat dat ik niet elke dag iets spontaans hoef te posten om zichtbaar te blijven. De bulk voor die week staat namelijk al ingepland.

Door vooruit te plannen bespaar ik tijd én ben ik productiever doordat ik mijn tijd aan andere belangrijke deadlines kan besteden.

Goed, waarschijnlijk is het wel duidelijk waarom ik ervoor kies om berichten in te plannen. Laten we nu eens kijken hoe je ze inplant.

Stap 1: Meld je aan bij een social media scheduler

Om social media berichten in te plannen heb je software nodig (duh). Op dit moment is Facebook namelijk het enige social media platform waarop je berichten vooruit kunt plannen. Meld je dus eerst aan voor een social media scheduler naar keuze (bijvoorbeeld Hootsuite, Buffer of MeetEdgar).

Ik heb zelf voor Hootsuite gekozen omdat deze een gratis account aanbiedt en redelijk prettig werkt (redelijk ja - maar goed, het is gratis hè). De meeste andere software hebben een gratis proefperiode, dus voel je vrij om te proberen wat je het meest prettig vindt werken.

Hoe je je gratis Hootsuite account opzet

Op het eerste ogenblik lijkt het alsof Hootsuite alleen betaalde accounts aanbiedt:

 
Hootsuite plans.png
 

Maar als je iets verder naar beneden scrollt zie je “Try our limited free plan”. Klik op deze link om een gratis account aan te maken. Hiermee kun je berichten inplannen voor drie verschillende social media accounts naar keuze. Ik zelf gebruik het voornamelijk voor Twitter, omdat ik daar de meeste berichten op deel. 3 accounts is voor mij dan ook ruim voldoende. Ik zou, vooral als je begint met bloggen, ook niet adviseren om je energie op meer dan 3 social media platformen te richten.

Kies ervoor om je aan te melden met je e-mailadres, of met één van je social media accounts waarvoor je het wilt gebruiken.

 
Hootsuite gratis account.png
 

Vervolgens kies je de drie social media iconen waarvoor je Hootsuite wilt gebruiken en autoriseer je Hootsuite om jouw posts te publiceren door in te loggen bij de desbetreffende social media accounts.

 
Hootsuite profielen.png
 

NB: let erop dat bijvoorbeeld een Facebook profiel en een Facebook pagina worden gezien als verschillende accounts.

Zo, nu heb je ze toegevoegd. Easy as that!

Stap 2: Verzamel social media posts

Bepaal hoe vaak en op welk sociaal medium je iets wilt posten

Ikzelf post ongeveer 2 à 3 Twitter berichten per dag, 1 x per week op Facebook (bij nieuw artikel of update), en LinkedIn alleen als er een event of iets bijzonders is (bijvoorbeeld een webinar).

(Dit is trouwens geen ‘gouden recept’ - op welk medium en hoeveel je wilt gaan posten hangt helemaal af van jouw doelgroep en de doelen die je wilt bereiken. Als jij een meer visuele business hebt zoals fotografie, is Instagram waarschijnlijk een veel beter medium voor je.)

Bepaal wat je wilt gaan posten

Ik focus me even op Twitter, omdat ik daar zelf de meeste berichten op deel. Op mijn Twitter account deel ik o.a. artikelen van anderen (Engels en Nederland) die schrijven over zaken die ik interessant en die gerelateerd zijn aan dat waar ik over schrijf (online marketing, bloggen en (online) ondernemen). Daarnaast deel ik soms mijn eigen artikelen als ik een nieuwe heb gepubliceerd.

Verzamel input

Voor het vinden van interessante artikelen van anderen gebruik ik Feedly en soms Pinterest.  Feedly is een RSS reader, die posts van de websites die jij wilt volgen in één overzicht plaats. Zo hoef je niet constant naar de individuele website te gaan om te checken of er nieuwe blogposts op staan.

Ik heb bijvoorbeeld verschillende mapjes gemaakt per onderwerp dat te maken heeft met online marketing, bloggen en ondernemen. Aan die mapjes voeg ik de websites die ik wil volgen:

 
 

Stel de posts op

Ik check in mijn Feedly account welke artikelen ik interessant vind en kopieer de link van de artikelen die ik wil delen in mijn Social media schema in Google Sheets. Naast de link voeg ik mijn mening over het artikel, een interessante quote uit het artikel of gewoon de titel van het artikel toe.

Daar geef ik ook aan op welke dag ik ze wil delen en op welk medium.

 
Social media planning Google sheets.png
 

Je kunt ze ook meteen aan Hootsuite toevoegen, maar ik vind het prettig om eerst het overzicht te hebben in Google sheets, zodat ik later makkelijk dingen kan aanpassen.

Jups, ik ben een nerd.

Stap 3: Voeg de posts toe aan Hootsuite

Zodra je alle social media posts voor de komende week hebt ingepland in je Google sheet en je bent tevreden met je planning, kun je alles toevoegen in Hootsuite.

Dat gaat heel simpel:

Hover over  Publisher , zodat het veld  Compose a message  tevoorschijn komt.

Hover over Publisher, zodat het veld Compose a message tevoorschijn komt.

Zet de  Autoschedule  schakelaar aan, zodat je niet elke keer dag en tijd hoeft toe te voegen. Met het tandwiel pas je de dagen en tijd aan waarop je je berichten wilt posten. 

Zet de Autoschedule schakelaar aan, zodat je niet elke keer dag en tijd hoeft toe te voegen. Met het tandwiel pas je de dagen en tijd aan waarop je je berichten wilt posten. 

  1. Ga naar Publishers in het linkermenu, zodat je een overzicht krijgt van je ingeplande berichten. Als je nog nooit iets in hebt gepland is dit overzicht waarschijnlijk nog leeg.
  2. Hover linksboven over het vak boven ‘Publisher’ zodat het veld Compose a message tevoorschijn komt. Selecteer vervolgens het social media account waarop je het bericht wilt delen. (Je kunt ook meerdere accounts selecteren, dan wordt hetzelfde bericht op meerdere social media accounts gedeeld. Ik maak hier geen gebruik van, omdat één bericht er vaak niet mooi uit komt te zien op alle platformen. Plan je bijvoorbeeld een foto in voor Twitter en Instagram, dan laat Twitter alleen de link naar Instagram zien (en niet de foto)).

  3. Ga naar je social media schema en kopieer het bericht in het Compose a message -veld. Als je wilt kun je de link verkleinen. Ik doe dit eigenlijk nooit meer, omdat het extra werk is en Twitter tegenwoordig de lengte van de link niet meer meeneemt in het maximaal aantal tekens voor de post.

  4. Je kunt eventueel een foto of video toevoegen door te klikken op attach media. Dat doe ik eigenlijk alleen als ik iets van mijn eigen website deel.

  5. Vervolgens klik je op het kalender icoontje en geef je aan wanneer je de post wilt plaatsen. Ik zet meestal de handige AutoSchedule schakelaar aan, dan hoef je niet steeds een datum + tijd te kiezen. Zorg er dan eerst voor dat je aangeeft wanneer je berichten wilt posten - dat door je door op het tandwiel icoontje te klikken. 

  6. Herhaal dit proces voor alle berichten.

Zodra je alle posts hebt ingepland zie je een overzicht van alle posts in de Publisher tab. Zolang de berichten nog niet gepost zijn, kun je hier je berichten altijd nog aanpassen of verwijderen.

Instagram posts inplannen

Voor instagram werkt het ongeveer hetzelfde. Daar deel je natuurlijk geen links, maar je eigen foto’s. Schrijf dus een tekst en voeg daar je foto aan toe.

Het nadeel van Instagram voor het inplannen van posts is wel dat deze niet automatisch worden geplaatst als ze ingepland zijn. Dat heeft te maken dat het Instagram systeem niet toestaat dat een andere software direct content publiceert op hun platform. Hootsuite heeft hier een oplossing voor: je kunt alle content voor Instagram inplannen, en je krijgt op de dag dat je de post wil publiceren een seintje op je telefoon. Je post dan met een paar drukken op de knop jouw vooraf ingeplande post op Instagram.

That’s it!

Dat was best makkelijk toch? Het helpt mij heel goed om mijn energie te stoppen in de dingen die prioriteit hebben, voor mij is dat het maken van nieuwe content. Ik raak minder snel afgeleid door social media.

Nou ja, iets minder. Maar het begin is er :).

Het inplannen van social media berichten betekent overigens niet dat je er helemaal geen tijd meer hoeft in te stoppen. Ik probeer aan mijn berichten altijd een persoonlijk tintje te geven. Ik retweet meestal niet zomaar iets, maar vertel er ook bij wat ik ervan vindt. Dat kost meer tijd, maar ik vind dat social media daarvoor bedoeld is. Als we alleen maar standaard berichten delen, liken en posten kun je net zo goed een bot dit werk laten doen.

Voor het inplannen van social media berichten blok ik per week ongeveer 4 uur in mijn agenda. Daarnaast probeer ik elke dag maximaal een uur mijn social media accounts te checken.

I’m working on it ;).

Plan jij je social media berichten ook in? En ben jij ook snel afgeleid door social media of ben ik de enige? Hoe ga je daarmee om? Ik hoor het graag van je in de comments!

Vond je dit een handig artikel? 

Dan zou het fantastisch zijn als je dit artikel wilt delen met anderen die het wel eens interessant zouden kunnen vinden. Eén druk op onderstaande knoppen helpt mij al ontzettend om deze blog te laten groeien. 

Dank voor het delen als je het gedeeld hebt!