Hoe je in no-time je eigen website lanceert met Squarespace

Het maken van je eigen website is tegenwoordig echt niet meer zo ingewikkeld. Serieus. Je hóeft geen back-end developer en webdesigner in te huren om een goede blog in elkaar te zetten. Er zijn tegenwoordig heel veel programma’s waarmee je eenvoudig je eigen website kunt maken.

 
Het maken van je eigen website is tegenwoordig echt niet meer zo ingewikkeld. Met Squarespace lanceer je in no-time je eigen blog.
 

Het probleem is meer dat er zoveel mogelijkheden zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Dus, laten we weer even teruggaan naar de basis. Voor het bouwen van een website doorloop je namelijk zeven simpele stappen:

  1. Registreer je domeinnaam

  2. Kies een hosting provider en CMS systeem

  3. Breng de structuur van je website in kaart

  4. Laat het website design overeenkomen met je stijlgids

  5. Schrijf de tekst op je statische pagina’s volledig uit

  6. Schrijf je eerste artikel (als je gaan bloggen)

  7. Lanceer je website!

Maar eerst: waarom Squarespace?

Voor mijn blog heb ik, na ellenlang wikken en wegen, gebruik gemaakt van Squarespace. Squarespace is een zogenaamd drag & drop website bouwsysteem. (Niet tegen developers en designers zeggen, die krijgen hier kippenvel van.)

Drag en drop houdt in dat je gebruik kunt maken van verschillende templates, die vervolgens heel flexibel aan te passen zijn naar jouw wensen (door te drag - en droppen). Je kunt bijvoorbeeld lettertypen en kleuren aanpassen, nieuwe contentblokken toevoegen, etc.

Ik vond Squarespace hierin echt verbazingwekkend flexibel. Door die flexibiliteit kan het soms wat extra tijd kosten om alles goed in te richten, maar als je ervoor zorgt dat je stijlgids klaar is, dan heb je in een mum van tijd de juiste instellingen voor je lettertypen, kleuren, etc. ingevoerd.


 

Heb je nog geen stijlgids? 

Laat je e-mailadres achter en ik stuur je een sjabloon waar je meteen mee aan de slag kunt!

 

En waarom geen Wordpress?

Wordpress(.org) is tegenwoordig één van de meest populaire CMS systemen die gebruikt worden om een website te bouwen. Ik heb zelf een andere website van mij (vatopwijn.com) gebouwd in Wordpress en aantal websites laten bouwen in Wordpress van mijn voormalige werkgevers. Eén van de grootste voordelen van Wordpress is dat het heel flexibel en relatief goedkoop is. Dat flexibele vond ik ook een nadeel: ik merkte dat het daardoor soms veel tijd kostte om wijzigingen door te voeren. Daarnaast moet je voor het aanpassen van bijvoorbeeld sommige stylingelementen technisch vrij goed onderlegd zijn. Het kan dus zijn dat je hiervoor af en toe hulp van een developer nodig zult hebben.

Ik ben absoluut geen developer, en mijn Squarespace website heb ik tot nu toe helemaal zelf opgebouwd. Het heeft dan wellicht wat minder opties dan Wordpress, maar het scheelt mij ontzettend veel tijd.

Wat heb je in ieder geval nodig om te beginnen?

  • Een bedrijfsnaam

  • Wat budget om een domeinnaam te registreren, hosting aan te schaffen en eventueel het design van je website uit te besteden

  • De stijlgids van je eigen merk

Heb je dat bij de hand? Laten we beginnen!

1. Registreer je domeinnaam

Je domeinnaam is de link of URL waarmee jouw website gevonden wordt op het internet. Deze is uniek voor jou gemaakt. Door deze te registreren kan iemand anders hier geen gebruik meer van maken. Het is het meest logisch om je eigen bedrijfsnaam te gebruiken als URL. In sommige gevallen kan het ook handig zijn om een apart domein te registreren, bijvoorbeeld wanneer je een aparte verkooppagina maakt voor je product of dienst.

Er zijn heel veel bedrijven waar je je domeinnaam kunt registreren. Als je je website met Squarespace bouwt, kun je bij hen ook je domeinnaam laten vastleggen. Het nadeel is alleen dat zij op dit moment geen .nl URLs aanbieden. In sommige gevallen is dat geen probleem, maar ik wilde voor mijn website graag een .nl site.

Ik heb daarom mijn domeinnaam laten registreren bij het Nederlandse bedrijf Neostrada. Op basis van positieve online reviews ben ik bij hen terechtgekomen en ik heb tot nu toe goede ervaringen met hen. Ze hebben helaas geen telefonische ondersteuning, maar tot nu toe hebben ze me via de mail en chat altijd erg snel en goed geholpen.

2. Kies een hosting provider en CMS systeem

Als je gebruik maakt van Squarespace heb je geen apart hostingpakket nodig. Je kunt je domein dus laten registreren bij bijvoorbeeld Neostrada en dat vervolgens linken aan je Squarespace account.

Dat linken wordt ook wel ‘domain mapping’ genoemd. Hoe je dit doet wordt uitgelegd op de website van Squarespace. Mocht je hier niet uitkomen, dan kun je altijd je registrar (het bedrijf waar je je domeinnaam hebt laten registreren) om hulp vragen.  

Nadat je je domein hebt gelinkt aan je Squarespace account kun je je aanmelden voor een gratis Squarespace trial. Dit geeft je de mogelijkheid om door het systeem te lopen en welke ontwerpen beschikbaar zijn:

Squarespace screenshot.PNG

 

Laat je trouwens niet beperken door de branches die bij de templates genoemd worden. Ik gebruik Pacific (for agencies, restaurants, bands, etc.) en die werkt uitstekend.

(Tip: na 7 dagen krijg je de melding via e-mail dat je trial verlopen is, maar je kunt meerdere keren op “extend your trial by seven days” in de e-mail klikken als je meer tijd nodig hebt).

3. Breng de structuur van je website in kaart

Probeer tijdens het uitproberen van de verschillende layouts in je Squarespace account voor jezelf alvast een globale structuur van je website op papier te zetten. Dit omvat de menustructuur (welke pagina’s heb ik in ieder geval nodig) en de globale layout per pagina.

Dit geeft je een beeld van wat je eisen zijn en welke templates hieraan kunnen voldoen. Daarnaast houd je voor jezelf het overzicht als je de complete tekst gaat uitschrijven.

Simpel overzicht van de structuur van mijn website (inmiddels alweer wat veranderd).

Simpel overzicht van de structuur van mijn website (inmiddels alweer wat veranderd).

Ik gebruik voor de globale structuur meestal Google slides, omdat je daarmee gemakkelijk elementen kunt verplaatsen. Het maken van de layout per pagina kun je gewoon op papier, maar ook in Google docs of in Balsamiq Mockups doen - welke voor jou het beste werkt.

Tip: bij Balsamiq kun je een ‘free cloud trial’ doen van 3o dagen. Dit is waarschijnlijk meer dan voldoende voor jou als je je website niet te ingewikkeld maakt. De cloud trial is een webapp die je gebruikt in Google Drive - je hoeft dus geen software te installeren. Dit is echt superfijne software om gemakkelijk en snel de structuur en layout van je verschillende pagina’s mee te maken. En nee, ik word hier niet voor betaald, vind dit gewoon oprecht fijne software :).

4. Laat het website design overeenkomen met je stijlgids

Zodra je het template hebt gekozen, gebruik je je stijlgids om de juiste kleurcodes en lettertypen in te voeren. Voor het maken van je eigen stijlgids kun je deze blogpost gebruiken: Hoe je als non-designer je eigen stijlgids maakt.

Een consistent design zorgt (naast dat het gewoon mooi is) voor een herkenbare en vertrouwde uitstraling naar je bezoekers toe.

Mijn website en stijlgids toen ik mijn website net lanceerde. Inmiddels al wat veranderd, maar je snapt het idee.

Mijn website en stijlgids toen ik mijn website net lanceerde. Inmiddels al wat veranderd, maar je snapt het idee.

5. Schrijf de tekst op je statische pagina’s volledig uit

Vervolgens adviseer ik je om de tekst voor de statische pagina’s uit te schrijven in Word of Google Docs. Met statische pagina’s bedoel ik de pagina’s die niet vaak geüpdate worden, bijvoorbeeld de homepage en de ‘over mij’ pagina (in tegenstelling tot blogartikelen, waarvan er steeds nieuwe bij komen).

Door de tekst uit te schrijven in simpele ‘tekstverwerker’ software, houd je het overzicht en is het gemakkelijker om de tekst te (laten) controleren. Na het schrijven controleer je de tekst, pas je het aan waar nodig en laat je het vervolgens door een van je vrienden het controleren op grammatica, structuur en spelling. Als je tevreden bent voeg je de tekst toe aan je Squarespace site.

6. Schrijf je eerste artikel

Zorg ervoor dat je, voordat je je website openbaar gooit op het web, in ieder geval één artikel op je website hebt staan. Dit zorgt ervoor dat jij alvast in de flow komt om artikelen te schrijven, en je kunt er je bezoekers alvast enthousiast mee maken zodat ze sneller terugkomen.

7. Lanceer je website

Gefeliciteerd, je blog is klaar! Nu is het tijd om je Squarespace trial om te zetten naar een betaald abonnement, zodat deze zichtbaar wordt voor bezoekers en geïndexeerd kan worden door zoekmachines.

Hulp nodig?

Wil jij je eigen website maken, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Check dan even mijn gloednieuwe Spoedcursus: Bouw je eigen website. Met deze 1 op 1 cursus help ik je om stap voor stap je eigen Squarespace website te bouwen en lanceren. En dat alles in twee weken.

Tot slot..

Als je dit een handig artikel vond, zou je het dan willen delen? Dat zou geweldig zijn - het helpt me ontzettend bij het laten groeien van deze blog.

Ik heb het je makkelijk gemaakt. Met één klik op onderstaande iconen is het gepiept. Alvast ontzettend bedankt!