De twee échte redenen dat ik mijn eigen online marketingplan een tijdje links heb laten liggen (+ gratis contentkalender)

Hoe gaat dat gezegde ook alweer: de kraan lekt bij de loodgieter thuis ook wel eens? Goed, mijn punt is: zo heeft de online marketeer zijn of haar eigen online marketing ook niet altijd op orde.

Ja, ik heb het over mezelf. Als online marketeer help ik dienstverlenende ondernemers met hun online marketing. En ik ben er niet echt trots op, maar het online marketen van mezelf en dus mijn eigen bedrijf schiet er wel eens bij in.

Dat kan natuurlijk niet. Wat ik wil mijn adviezen onderbouwen met meer concrete, échte resultaten. Practice what I preach. Door resultaten van mijn wijnwebsite ‘vatopwijn.com’ te delen, maar ook de resultaten van deze website.

Ondanks dat ik toch echt wel mooie plannen had voor mijn eigen online marketing, al zeg ik het zelf. En ja, ik heb het soms wel ‘druk’ met andere projecten, maar druk zijn is maar een illusie. Ik heb het geen prioriteit gemaakt, en dat heeft een bepaalde reden.

Dus: ik heb er maar eens even een soort van psychoanalyse op losgelaten. Mijn conclusie is dat het vooral te maken had met onderstaande twee uitdagingen:

Uitdaging 1: ik vind het eng om online zichtbaar & eerlijk zijn

Met stip op één. De grote winnaar. Ugh. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het nogal vreselijk een uitdaging om mezelf online te laten zien. Écht mezelf te laten zien zeg maar: door middel van foto’s en video’s (in plaats van alleen maar tekst), maar ook eerlijke verhalen. Want gezellige vakantiefoto’s plaatsen kan iedereen (kijk maar even op mijn huidige Instagram account - ik ga alleen maar op vakantie lijkt het), maar je eigen hoofd op video zetten of een eerlijke post plaatsen is toch wel even een dingetje.

Dus laat ik meteen maar even eerlijk zijn: ik vind zichtbaar zijn gewoon eng. Als ik een selfie op mijn Instagram plaats voelt het bijna alsof ik smeek om een soort van ego boost. Mijn ‘inner critic’ gaat er vervolgens ook nog even lekker op los: ‘wie denk jij wel niet dat je bent denk je nou echt dat mensen daar op zitten te wachten heb je aandacht nodig ofzo en wat zal de rest van de wereld hier wel niet van vinden!?’

Maar ik weet ook dat als ik mijn bedrijf online wil laten groeien, dat het niet zo heel veel zin heeft om mezelf in een hoekje te verstoppen. Dat mensen juist willen zien wie de persoon écht achter het bedrijf is, want daardoor bouw je een relatie op.

Dankjewel dus voor je input inner critic, ik doe hier even niks meer mee. Ik ga meer van mezelf laten zien, en deze post is daar geloof ik een eerste stap in. Ooit zei iemand tegen me: “Als je je een beetje ongemakkelijk voelt op het moment dat je een blogpost gaat publiceren, weet je dat je een eerlijke post hebt geschreven”. Ik geloof dat ik nu dat punt wel heb bereikt. The magic happens outside of your comfort zone, laten we maar zeggen.

Uitdaging 2: ik ben ongeduldig

De uitdaging met online marketing is dat het vaak niet meteen resultaat oplevert. Ja, tenzij je een advertentiebudget hebt van tienduizenden euro’s, maar dat is een ander verhaal. Of dat je post ineens viral gaat, maar dat gebeurt misschien ook eens in de tienduizend keer.

Eén van de belangrijkste redenen dat sommige ondernemers en bedrijven online zo succesvol zijn, is dat ze consistent content blijven delen.

Maar ik ben - zoals zoveel mensen - erg ongeduldig. Als ik vandaag iets gepost heb, wil ik graag morgen resultaat. Of nee, liever vandaag. En als dat niet gebeurt haak ik sneller af. Bovendien vind ik het lastig om me te houden aan mijn eigen online marketing plan, als ik tegelijkertijd grote online marketing opdrachten heb voor andere ondernemers.

Dit terwijl ik wéét dat consistent goede content blijven delen ontzettend belangrijk is. Zodat mensen me steeds beter leren kennen en gaan vertrouwen. Dat merk ik ook nu ik mijn Instagram account voor Vat op Wijn aan het laten groeien ben. Dat heeft tijd nodig. Maar uiteindelijk levert het resultaat op, en zodra je dat merkt is het supergaaf! Hier komt dus ook verandering in.

Om deze uitdaging te tacklen wil ik een mezelf een aantal gewoontes aanleren (zoals elke dag mijn doelen opschrijven, zodat ik elke dag met m’n neus op de feiten wordt gedrukt), maar daar kom ik in een andere blogpost op terug.

Voor jou: een gratis contentkalender om je aan je plan te houden

Mijn gratis contentkalenders voor de maanden juni, juli en augustus 2019 voor jou!

Mijn gratis contentkalenders voor de maanden juni, juli en augustus 2019 voor jou!

Eén van de dingen die mij in ieder geval moeten gaan helpen om consequent te blijven posten, is een echte contentkalender. Omdat ik online geen fijne kalender kon vinden heb ik deze eerst zelf - heel crea bea - getekend. Vervolgens kwam ik erachter dat ik veel te ongeduldig ben om deze elke maand opnieuw te moeten tekenen, dus toen heb ik hem in Canva gemaakt en als PDF opgeslagen.

En omdat ik in een goed humeur ben, deel ik deze vandaag ook met jou. Je krijgt van mij dus 3 gratis contentkalenders voor de maanden juni, juli en augustus 2019. Je ontvangt ze in PDF (hoge kwaliteit), zodat je ze kunt uitprinten om zelf in te vullen. Mijn advies: print ze uit op A3 papier en hang ze op op een plek waar je ze vaak ziet.

Zo kun je mooi met je goede voornemens voor de zomer beginnen! Wees er snel bij, want het kan best zijn dat ik hier nog een keer geld voor ga vragen als het goed werkt :).

Als je hieronder je e-mailadres achterlaat ontvang je de PDF’s meteen in je inbox en ontvang je ongeveer wekelijks een update van mij. Je kunt je uiteraard op elk moment uitschrijven als je daar geen zin meer in hebt.

Ik ben benieuwd hoe het gaat met jouw plannen en de uitvoering ervan! Laat je hieronder een berichtje achter? Vind ik leuk!