E-mailmarketing software: MailChimp vs ConvertKit vs MailerLite

Voor het geval het nog niet helemaal duidelijk was: e-mailmarketing is één van de belangrijkste onderdelen van online marketing. En uiteraard bestaat er software om het verzamelen van abonnees en het versturen van e-mails naar je mailinglijst wat gemakkelijker te maken.

Maar, welk software pakket kies je?

 
De beste e-mailmarketing software: een MailChimp - ConvertKit - MailerLite vergelijking
 

Omdat ik nieuwsgierig en kritisch ben (én het voorrecht had om bij verschillende bedrijven verschillende software te gebruiken) heb ik er inmiddels aardig wat uitgeprobeerd. Hubspot, ActiveCampaign, MailChimp, ConvertKit en MailerLite.

En op een blauwe maandag ook nog het Nederlandse programma Autoresponder.

In dit artikel vergelijk ik 3 e-mailmarketing softwareprogramma's: MailChimp, ConvertKit en MailerLite. Met Hubspot en ActiveCampaign heb ik wel goede ervaringen, maar deze zijn wat mij betreft beter geschikt voor grotere bedrijven. Voor bloggers en kleine ondernemers bevatten deze systemen vaak te veel functionaliteiten die je waarschijnlijk toch niet gaat gebruiken.

En dan blijven MailChimp, ConvertKit en MailerLite dus over.

Ik begon met MailChimp

Laten we beginnen met MailChimp. Eerlijk gezegd startte ik ooit een MailChimp account om de belangrijkste reden dat zij een gratis optie aanbieden. En dat was - spoiler alert - ook meteen een van de weinige voordelen die ik kon vinden van MailChimp.

Ik vond de manier waarop het systeem is opgezet namelijk erg onoverzichtelijk. Het kostte me veel tijd en moeite om een simpel formulier te maken met een weggever die via de bevestigingsmail wordt verstuurd. Sommige mensen zeggen dat MailChimp een learning curve heeft. Die learning curve vond ik te lang duren, terwijl ik me over het algemeen redelijk snel kan redden met software als niet-techneut.

Bovendien voegt MailChimp in het gratis abonnement automatisch hun eigen branding toe aan e-mails die je naar je lijst verstuurt. Dat is op zich geen ramp, want die kun je weghalen in de betaalde versie. Maar ik was er - om de hierboven genoemde reden - niet van overtuigd dat de betaalde versie het geld waard was.

Ik zocht software die makkelijk en simpel in gebruik is. En dus ging mijn zoektocht verder…

De overstap naar ConvertKit

Ik ging veel Amerikaanse blogs lezen. Op veel van deze blogs werd verkondigd dat ConvertKit dé e-mailmarketing software is die je nodig hebt. (Al dan niet omdat er een affiliate link achter zat - maar dat even terzijde).

Als je iets zocht dat gebruiksvriendelijk is en gewoon datgene doet wat het moet doen, dan hoefde je echt niet verder te zoeken.

Dus ik meldde me aan bij ConvertKit, kreeg twee maanden gratis* om het te proberen en ging aan de slag.

* Als jij ConvertKit ook 2 maanden gratis wilt proberen, Google dan even “two months free ConvertKit”. Als het goed is zie je dan wel wat pagina’s tevoorschijn komen waarmee je ConvertKit één of twee maanden gratis kunt proberen.

En inderdaad, ConvertKit werkt geweldig simpel:

  1. Je maakt een formulier aan en voegt eventueel wat styling toe om deze overeen te laten komen met jouw branding.

  2. Je schrijft een e-mail die als bevestiging wordt verstuurd nadat iemand het formulier invult.

  3. Daarna voeg je het formulier toe aan je website. Dat kan door middel van de Wordpress plugin of door simpelweg de html code toe te voegen.

Vervolgens kun je met behulp van Sequences e-mails versturen nadat iemand zich heeft aangemeld voor je mailinglijst. Broadcasts kunnen gebruikt worden om eenmalige e-mails te versturen, bijvoorbeeld je wekelijkse nieuwsbrief. Daarnaast kun je ‘automation rules’ gebruiken om acties uit te voeren op basis van zogenaamde ‘triggers’. Bijvoorbeeld, als je wilt dat iedereen die op een link in je e-mail klikt (Ja, stuur mij het ebook!) een e-mail met het ebook ontvangt.

En de service? Die is ook top. Je kunt ze zoals bij de meeste softwarebedrijven het geval is niet bellen, maar ze reageren erg snel en hulpvaardig met op e-mail. Nooit problemen mee gehad.

Alles wat je nodig hebt zou je dus zeggen.

Maar wat is dan het nadeel?

Eeh, de prijs. Tja, ik blijf toch Nederlandse hè. Zoals aangegeven is er altijd wel ergens een gratis maand ConvertKit te vinden, maar daarna zul je toch echt 29 dollar per maand moeten betalen. En dat vond ik als beginnende blogger / ondernemer te prijzig.

Maar goed, voor kwaliteit moet je betalen. Dus als er geen andere optie voorbij was gevlogen was ik lekker bij ConvertKit gebleven.

Maar toen kwam Mailerlite

Op de blog van Kitty Kilian las dat zij Mailerlite aanraadt. Ik begreep dat MailerLite zo ongeveer dezelfde functionaliteiten heeft als ConvertKit, maar dat je bij MailerLite pas hoeft te betalen als je meer dan duizend abonnees voor je e-maillijst hebt.

En dat klonk me wel erg goed in de oren.

Dat dat dé manier is om mensen over te halen hebben ze zelf trouwens ook goed door. Als je googlet op ‘ConvertKit MailerLite’ komt dit naar voren:

Goed, op aanraden van Kitty startte ik dus met Mailerlite.

En MailerLite heeft teveel fancy features om allemaal te benoemen, maar wat ik voornamelijk belangrijk vind is dat ik:

  • Eenvoudig een formulier kan toevoegen aan mijn webpagina’s
  • Eenvoudig kleuren, lettertypen en andere styling van een formulier kan aanpassen
  • E-mails zonder MailerLite branding kan versturen
  • Eenvoudig mijn weggevers kan delen met mensen die zich inschrijven voor mijn mailinglijst

Het werkt gewoon heel simpel, heel gebruiksvriendelijk. Ik ben niet eerst een dag bezig om uit te vinden hoe het proces in elkaar steekt. Na een paar simpele kliks heb je al een werkend formulier in elkaar gebouwd en op je website gezet.

Bovendien kun je met MailerLite landingspagina's en bedankpagina's maken. Een landingspagina is een pagina met één doel: een e-mailadres verzamelen of iets verkopen. Daarom wordt op een landingspagina alle content die niet bijdraagt aan dat doel weggelaten. Het voordeel van een landingspagina is dat de bezoeker minder snel is afgeleid door andere content en dus sneller converteert - sneller zijn of haar e-mailadres achterlaat of iets koopt.

Een bedankpagina verschijnt nadat iemand het formulier heeft ingevuld. Je kunt zelf wel landingspagina's en bedankpagina's in Squarespace of Wordpress maken, maar dit is vaak nogal omslachtig. Vandaar ook dat er complete software pakketten te koop zijn om landingspagina's te maken.

Gelukkig kan dat nu gewoon met MailerLite! 

De templates voor landingspagina's van MailerLite

De templates voor landingspagina's van MailerLite

Ik wil mijn tijd voornamelijk besteden aan het maken van nieuwe content en niet aan het uitzoeken hoe mijn mailprogramma werkt. Daar helpt MailerLite geweldig aan mee.

Binnenkort laat ik je zien hoe je een werkend formulier op je website plaatst én hoe je een landingspagina maakt met MailerLite.

Welke software gebruik jij om je e-mailmarketing te automatiseren? Heb jij MailerLite al eens gebruikt? Ik ben benieuwd naar je ervaringen, ik zou het leuk vinden als je hieronder een berichtje achterlaat. 

PS vond je dit een handig artikel? 

Dan zou het fantastisch zijn als je dit artikel wilt delen met anderen die het wel eens interessant zouden kunnen vinden. Eén druk op onderstaande knoppen helpt mij al ontzettend om deze blog te laten groeien. 

Dankjewel!