Basiscursus Google Analytics - in 6 stappen een nuttig overzicht

Google Analytics is een fantastische tool die je veel verschillende statistieken laat zien. Heel veel. Dat kan in het begin behoorlijk overweldigend zijn, want waar moet je naar kijken? Als je al überhaupt de tijd neemt om er af en toe een blik op te werpen?

Google Analytics hoeft gelukkig niet zo ingewikkeld te zijn. MITS je je aandacht maar richt op de belangrijke zaken. Je wilt dus voorkomen dat je teveel van je kostbare tijd besteedt aan het in de gaten houden van álles: social media likes, e-mail subscribers, website bezoekers, bounce rates, etc.

Ik ga je hieronder in 6 stappen laten zien hoe je op een eenvoudige manier je Google Analytics account zó inricht dat jij je focust op de statistieken die er toe doen.

PS: in dit artikel ga ik uit van de Nederlandse versie van Google Analytics, en zal ik dus ook de Nederlandse termen benoemen; zoals weergaven, doelen, inhoudsgroepen. De Engelse versie van Google Analytics is naar mijn weten op dezelfde manier gestructureerd, dus je kunt gewoon de stappen volgen in de tekst en af en toe de letterlijke vertaling erbij zoeken als je niet kunt vinden wat ik benoem.

1) Koppel Google Analytics aan je website

Om ervoor te zorgen dat Google Analytics de activiteiten van je website bezoekers kan tracken, moet de GA tracking code toegevoegd worden aan elke websitepagina binnen je domein. Ikzelf heb mijn website gebouwd met Squarespace, en zij maken het toevoegen van je Google Analytics code ontzettend gemakkelijk.

Hoe je je Google Analytics code vindt

Als je je Google Analytics account hebt aangemaakt (dat kan hier), ga je naar de settings (klik linksonder op ‘Beheerder’ in de Nederlandse versie). Vervolgens klik je onder ‘Property’ op ‘Tracking Info’ en ‘Tracking code’. Hier vind je je tracking ID en je trackingcode. In de meeste gevallen heb je voor het linken van je website aan Google Analytics alleen je tracking ID nodig, de meeste CMS systemen en plugins en plaatsen dan vanzelf de code op de pagina’s van je website.

Google Analytics 1.png

Voeg de code toe aan je Squarespace site

Kopieer de Universal Analytics trackingcode (UA code) en log in op je Squarespace account. Klik op Settings > Advanced > External Services en plak je UA code onder ‘Google Analytics Account Number’.

Zo, nu is je koppeling gelukt! Je kunt nu in je Google Analytics account checken of er al data binnenkomt door in het linkermenu op ‘realtime’ te klikken.

Gebruik je een ander CMS systeem?

In Wordpress raad ik je aan om gebruik te maken van de Monster Insights plugin. Wil je geen gebruik maken van een plugin, dan kan het zijn dat je wat hulp van een developer nodig hebt. Je moet de UA code dan namelijk handmatig toevoegen aan elke pagina - in de header.php van het thema dat je gekozen hebt, meteen na de <body> tag. Zie voor meer informatie deze blogpost.

Het nadeel van de laatste optie is dat je er steeds aan moet denken om de code toe te voegen als je nieuwe pagina’s, zoals blogposts, publiceert.

2) Maak verschillende weergaven aan

Google zelf adviseert om in je Google Analytics account te werken met verschillende weergaven (views genoemd in de Engelstalige versie): eén weergave met de ongefilterde data, één test weergave en één hoofdweergave.

Je hoeft niet per se 3 verschillende weergaven te maken. Ik zou wel adviseren om minstens twee weergaven op te zetten, waarvan één weergave de rauwe, ongefilterde data bevat. Deze bewerk je niet, zoals de naam ook impliceert: hier laat je geen filters op los of andere bewerkingen van de data. Mocht je namelijk een keer een filter verkeerd ingesteld hebben, dan kun je altijd nog terug naar de oorspronkelijke data.

Weergaven aanmaken gaat vrij gemakkelijk: klik op het tandwiel icoon linksonder in je Google Analytics account, en kijk naar de rechterkolom onder ‘weergave’ in het overzicht. Als het goed is staat daar ‘Alle websitegegevens’ of iets in die trant. Dit is de benaming die GA automatisch aan je eerste weergave geeft als je een account aanmaakt. Deze weergave kun je wijzigen door te klikken op ‘Instellingen weergeven’ en onder ‘Dataweergavenaam’ de gewenste naam te kiezen.

Ikzelf heb mijn weergaven als volgt genoemd:

De hoofdweergave gebruik je vervolgens bij de volgende stappen; om filters in te stellen, inhoudsgroepen aan te maken, doelen in te stellen en een dashboard in te plaatsen. De ongefilterde weergave laten we met rust.

3) Stel filters in

Om te voorkomen dat Google Analytics je eigen websitebezoeken meetelt in de statistieken, is het belangrijk om je eigen activiteiten te filteren. Dit kun je doen door de activiteiten die vanuit je eigen IP-adres worden geregistreerd te laten uitsluiten.

Hoe je je IP adres vindt

Heel simpel: Google, als je op de plek bent waarop je het vaakst aan het werk bent, op “what’s my IP” en Google vertelt het je waarschijnlijk. Of bezoek deze site: http://www.whatsmyip.org/. (Er zijn veel verschillende sites om achter je IP adres te komen).

Voeg de filters toe aan je account

Vervolgens ga je in het beheerder menu van Google Analytics naar de desbetreffende weergave waarvoor je een filter in wilt stellen (dus niet de ongefilterde weergave selecteren), selecteer ‘filters’ > nieuw filter maken > voer een filternaam in (bijvoorbeeld ‘eigen bezoeken’) > selecteer ‘vooraf gedefinieerd’ als filtertype > uitsluiten > verkeer van de IP-adressen > die gelijk zijn aan > en plak daarin je IP adres.

Voilá, je eigen website bezoeken worden niet meer meegenomen.

Als je ook een andere plek hebt waar je vaak werkt, dan kun je daarvan ook dat IP adres toevoegen. Ik zou het alleen niet te ingewikkeld maken, die paar extra views van jezelf zullen niet al te veel effect hebben op je data, dus dat is zonde van de tijd en moeite.

Pak bots en spiders aan

Zogenaamde bots en spiders - nepbezoekers waar je helemaal niets aan hebt - zullen altijd je analytics blijven vervuilen. Het is heel lastig om die helemaal weg te filteren. De snelste manier om de meeste bekende bots en spiders eruit te halen is door het automatisch te laten doen door Google Analytics. Hiervoor ga je weer naar het beheerderoverzicht, klik je bijvoorbeeld op de hoofdweergave op ‘Instellingen weergeven’. Vink hier het vakje aan onder ‘Bots filteren’ (Alle hits van bekende bots en spiders uitsluiten), en Google Analytics doet het werk voor je.

4) Maak een inhoudsgroep aan voor je blog posts

Ik vind het handig om een overzicht te hebben van de blogposts die populair zijn - met andere woorden, die veel bezoekers krijgen. Op die manier zie ik in één oogopslag welke posts populair zijn en of ik ze wellicht nog wat meer kan boosten door wat simpele trucs toe te passen (bijvoorbeeld door content upgrades toe te voegen).

Inhoudsgroepen helpen je hiermee. Door groepen aan te maken, vraag je Google Analytics om bepaalde URLs die bij elkaar horen (bijvoorbeeld alle blogposts) te groeperen in het overzicht met alle individuele paginaresultaten. Je hoeft dan niet constant handmatig te zoeken naar de resultaten van je blogposts.

Hoe je een inhoudsgroep aanmaakt

Klik op de ‘gedrag’ sectie in het linkermenu in Google Analytics. Selecteer vervolgens ‘Site content’ en ‘Alle pagina’s’, en je ziet een overzicht van de statistieken per pagina. Het nadeel is echter dat je een overzicht krijgt van álle pagina’s, en we willen graag een overzicht van alleen de blogpagina’s. Dat kun je doen door een inhoudsgroep toe te voegen.

Ga hiervoor weer naar de beheerderspagina (het tandwiel icoon linksonder), selecteer de test- of hoofdweergave, klik op ‘Inhoudsgroep’ en selecteer ‘Nieuwe inhoudsgroep’. Verzin een naam (bijvoorbeeld blog posts) en klik in het gedeelte ‘Groeperen op basis van regeldefinities’ > regels definiëren op ‘Pagina’ > ‘bevat’ > /blog/.

Op deze manier worden alle pagina’s die beginnen met www.[jouwdomeinnaam].nl/blog gecategoriseerd in de groep ‘blog posts’ in het overzicht met ‘Alle pagina’s’. Het is dus belangrijk dat alle pagina’s die je wilt groeperen een unieke ‘gemene deler’ hebben: ze moeten een overeenkomstige eigenschap hebben die voor andere pagina’s (die je niet wilt meenemen in de inhoudsgroep) niet geldt.

In Squarespace gebeurt dat automatisch, daar krijgen alle blogartikelen automatisch de URL: www.jouwdomeinnaam.nl/blog/naam-artikel mee.

In Wordpress kun je de linkstructuur van je blogartikelen aanpassen door naar ‘Permalinks’ onder ‘Instellingen’ te gaan. Klik op ‘Aangepaste structuur’ onder Algemene instellingen en vul in /blog/%postname%.

5) Vertel Google Analytics wat je doelen zijn

We zijn nu aangekomen bij misschien wel het belangrijkste onderdeel: de doelen. Het is handig om in Google Analytics aan te geven wat je belangrijkste doelen zijn, omdat het systeem je vervolgens in één oogopslag kan laten zien wat de status daarvan is.

Als jij via je website producten of diensten verkoopt, is één van de doelen die je tenminste wilt bijhouden het aantal verkopen. Daarnaast zou je bijvoorbeeld ook doelen op kunnen stellen op basis van aanmeldingen van je e-maillijst. Dat gaat ongeveer op dezelfde manier, dus laten we kijken naar hoe je een doel opstelt voor online verkopen.

Hoe je Google Analytics vertelt wat je doelen zijn

Navigeer weer naar de weergave waarvoor je een doel wilt instellen, de hoofdweergave bijvoorbeeld. Klik op ‘Doelen’ en selecteer ‘Nieuw doel’. Vervolgens kun je kiezen uit een template. Omdat het in dit voorbeeld om een verkoop gaat, selecteer je ‘Een bestelling plaatsen’ of ‘Reservations’ > ‘Doorgaan’ > en kun je de naam wijzigen in bijvoorbeeld ‘verkoop e-book’.

Vervolgens moet je aangeven hoe je wilt dat GA dit gaat meten. De makkelijkste optie is om dit via de ‘Bestemming’ te tracken. Dit houdt in dat Google Analytics een verkoop rapporteert, zodra iemand op een bepaalde pagina belandt. De URL van de desbetreffende pagina, bijvoorbeeld een bedankpagina, vul je hier in. Dit is een uitstekende optie als de pagina waar jouw klanten op belanden nadat ze iets hebben gekocht, een specifieke URL heeft waar bezoekers ook echt alleen op belanden na een verkoop (om te voorkomen dat er teveel verkopen worden gerapporteerd omdat de URL ook op andere plekken staat).

Stel dat je bedanktpagina’s bijvoorbeeld de volgende URL structuur hebben: https://www.voorbeeld.nl/dank-je-[naam e-book], dan kun je onder sectie 3, bij doeldetails en bestemming, de term /dank-je aangeven, zodat alle bezoeken aan pagina’s die beginnen met /dank-je worden meegeteld. Vervolgens kun je een waarde geven aan een conversie. Als jij bijvoorbeeld ebooks verkoopt die gemiddeld 25 euro kosten, geef je hier 25 euro aan. (De doelwaarde staat standaard op US Dollar ingesteld, de valuta kun je aanpassen onder ‘Instellingen weergeven’ in de desbetreffende weergave).

6) Maak een dashboard

Zo, nu heb je alle essentiële zaken ingesteld (*schouderklopje*). Vervolgens is het handig om van de informatie die voor jou belangrijk is, een dashboard te maken. Dit scheelt je ontzettend veel tijd omdat je niet constant door alle verschillende menu items hoeft te zoeken naar de informatie die je nodig hebt.

Hoe je een dashboard opzet

Nou.. hier heb je geluk! Speciaal voor jou heb ik een sjabloon gemaakt in Google Analytics, waarmee je in één oogopslag kunt zien wat je best presterende blog posts zijn, hoeveel artikelen of diensten je hebt verkocht en wat de totale waarde daarvan is.

Laat je e-mail hieronder achter, zodat ik je de link kan sturen naar het dashboard. Vervolgens klik je op de link, selecteer je de weergave waarin je het dashboard wilt plaatsen, en je ziet meteen het dashboard met jouw resultaten!

Ja graag, stuur mij dat sjabloon!

 
 

Vond je dit een handig artikel?

Dan zou ik het heel tof vinden als je dit artikel wilt delen op je social media accounts!

Dit helpt me ontzettend bij het laten groeien van deze blog. Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op één van onderstaande social buttons en de rest gaat vanzelf:

Dankjewel!