8 slimme manieren om meer abonnees voor je e-maillijst te verzamelen

In mijn vorige blog ging ik in op het belang van het opbouwen van een e-maillijst voor je online bedrijf. In een notendop: e-mail is persoonlijker, je ontvanger is minder snel afgeleid, je bent niet afhankelijk van een social media platform dat ineens de regels kan veranderen, en met e-mail kun je beter verkopen.

Maar HOE zorg je er nou voor dat je meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief binnenkrijgt? Toen ik begon als online marketeer was ik in de veronderstelling dat door een simpel formulier met: “meld je hier aan voor onze nieuwsbrief” de aanmeldingen wel binnen zouden stromen.

Helaas, tijden zijn veranderd. Over het algemeen laten mensen niet zomaar hun e-mailadres bij je achter, daarvoor zul je iets meer uit de kast moeten halen.

Hieronder 8 tips om je e-maillijst te laten groeien:

1. Maak een weggever

Een weggever, ook wel een freebie genoemd, kun je gebruiken als ‘lokaas’ om abonnees mee te verzamelen voor je mailinglijst. Een freebie kan bijvoorbeeld een ebook, webinar, podcast, een mini cursus via e-mail, een checklist - you name it - zijn. Het maakt niet zoveel welk middel je gebruikt, het belangrijkste is dat je weggever interessant is voor jouw doelgroep. Het hoeft niet persé een ebook van minimaal 30 pagina’s te zijn, als het maar matcht met wat jouw doelgroep WIL lezen.

Om wat inspiratie op te doen voor de inhoud van je weggever kun je:

  • kijken naar de meest populaire artikelen op andere blogs die te maken hebben met het onderwerp waar jij over blogt. Log bijvoorbeeld eens in op BuzzSumo om te kijken welke artikelen over jouw onderwerp het meest gedeeld worden.

  • gebruik maken van de Google Keyword Planner. Typ het onderwerp in waar jij over blogt om te zien op welke termen - gerelateerd aan jouw onderwerpen - vaak wordt gezocht in Google.

  • Google Analytics checken om te kijken welke van je eigen artikelen de meeste bezoekers trekken (als je zelf al artikelen online hebt staan);

  • je doelgroep direct vragen om input - bijvoorbeeld via social media of via e-mail als je al een lijst opgebouwd hebt.

2. Maak een landingspagina

Een landingspagina is een pagina met maar één doel. Deze zijn heel nuttig om iets te verkopen, maar ook om je freebie te promoten. Voordeel hiervan is dat mensen die op jouw landingspagina komen niet afgeleid worden door externe links of andere berichten die niet het uiteindelijke doel dienen. Vaak wordt voor een landingspagina een aparte URL gebruikt en de menubalk weggelaten, waardoor het moeilijker is om terug te klikken naar de homepage.

De gehele pagina gebruik je dus om met overtuigende content de bezoekers te begeleiden naar één doel: dat ze hun e-mailadres achterlaten om jouw fantastische freebie te ontvangen.

3. Voeg de weggever toe aan relevante & populaire artikelen

Log in op je Google Analytics account en check welke van je blog artikelen de meeste bezoekers krijgen en waar mogelijk een hoge ‘time on page’ hebben. (Zie hier hoe je je Google Analytics omgeving slim inricht).

Selecteer hieruit het artikel of een aantal artikelen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je freebie. Voeg vervolgens een opt-in formulier toe aan deze artikelen, waarmee de lezers van je artikelen je freebie kunnen ontvangen als ze hun e-mailadres achterlaten. Dit ‘upgraden’ van je artikelen werkt vaak goed, omdat dit al artikelen zijn waar je bezoekers blij van worden - de kans is hier dus het grootst dat ze graag meer van je willen zien!

Een formulier kun je heel gemakkelijk maken en embedden in je blogpagina’s met de meeste e-mail marketing - of marketing automation software. Dat ziet er dus als volgt uit: (en dit opt-in formulier werkt echt, dus laat zeker je e-mailadres achter als je de gratis cursus wilt volgen!)

 

 

Meer tips om je blog of online bedrijf succesvol te maken?

Meld je aan voor de GRATIS 7-daagse e-mail cursus "Online Marketing voor Bloggers en Online Ondernemers":

 

 

4. Deel je landingspagina op social media

Nu je een landingspagina hebt gemaakt waarop je je weggever promoot, mag deze best een aantal keren gedeeld worden op social media! Je kunt de URL van je pagina direct delen in een gewone post, waardoor mensen die klikken meteen op je landingspagina komen.

Daarnaast kun je op Twitter gebruik maken van zogenaamde Lead Gen Cards. Het enige dat je volgers hoeven te doen, is een button aan te klikken op Twitter. Ze hoeven dus niet op een aparte landingspagina een formulier in te vullen. En het mooiste is, deze tool is ook beschikbaar zonder advertentiebudget te hoeven besteden!

Jij maakt een kaart aan en linkt deze lead gen card vervolgens met jouw e-mail software. Hierdoor worden de naam, de twitter handle en het e-mailadres van degene die geklikt heeft in jouw database wordt opgeslagen. De bevestigingsmail inclusief freebie download kun je automatisch laten versturen. Makkelijk, toch? Een uitgebreide uitleg over hoe je Lead Gen Cards opzet vind je hier.

5. Maak je aanmeldknop sexy

Veel formulieren bevatten een verzendknop die zegt: ‘Aanmelden’, ‘Registreren’, ‘Verzenden’, of iets in die trant.

* Gaap *.

Alsjeblieft, probeer je aanmeldknop wat aantrekkelijker te maken dan dat. Als je dat lastig vindt en geen idee hebt wat je er dan neer moet zetten, probeer dan te bedenken hoe je je bezoeker er nogmaals aan kunt herinneren wat hij of zij krijgt nadat hij het formulier invult.

Als jij een ebook aanbiedt, dan kun je de knop bijvoorbeeld aanpassen naar “Stuur me het ebook!”. Of, nog concreter - herinner ze eraan wat de voordelen zijn van het downloaden van je weggever. Als jij bijvoorbeeld een mini cursus aanbiedt over het vinden van je perfecte kledingstijl, kun je de knop aanpassen naar: “Ja, ik wil de show stelen met mijn outfits!”.

6. Maak je formulier zo kort mogelijk

Als marketeer heb ik formulieren voor gratis ebooks en whitepapers gemaakt met soms wel 8 velden. We vroegen nog net niet om het bankrekeningnummer van de bezoeker. Want ja, hoe meer gegevens, hoe meer we weten van de potentiële klant en hoe beter we hem kunnen bedienen, toch?

Vind je het gek dat bijna niemand z'n gegevens achterliet? 

Dat formulier was natuurlijk veel te lang!

Probeer het formulier (dat wat je bezoekers in moeten vullen voordat ze zich ergens voor kunnen aanmelden) zo kort mogelijk te maken. In principe heb jij voor het verzamelen van abonnees voor je e-maillijst alleen een voornaam en e-mailadres nodig. Maak het niet ingewikkelder dan dat, zeker niet in het begin. Als jij goede content blijft maken, komen mensen vanzelf terug voor meer.

Realiseer je dat de hoeveelheid informatie die je van mensen vraagt, negatief in verband staat met het aantal aanmelding. Met andere woorden - hoe langer het formulier, hoe lager het aantal aanmeldingen.

Langere formulieren kunnen voor bepaalde doeleinden wel een manier zijn om het kaf van het koren te scheiden (mensen die meer informatie willen afgeven zijn over het algemeen verder in het verkoopproces en meer geïnteresseerd in je product). Maar, als je je e-maillijst wilt laten groeien en ook mensen aan je wilt binden die (nog) niet klaar zijn om te kopen, is dit zeker geen aanrader.

Salesforce gebruikt bijvoorbeeld vrij lange formulieren om de lead automatisch een 'lead score' mee te geven op basis van de ingevoerde data. Hoe hoger de score, hoe sneller contact opgenomen moet worden. 

Salesforce gebruikt bijvoorbeeld vrij lange formulieren om de lead automatisch een 'lead score' mee te geven op basis van de ingevoerde data. Hoe hoger de score, hoe sneller contact opgenomen moet worden. 

7. Gebruik pop-ups

Je hebt ze vast wel eens gezien: je bezoekt een blog, en zodra je weg wilt klikken verschijnt er een pop-up die je vraagt om iets te downloaden. Iedereen vindt ze irritant, maar ze converteren blijkbaar wel als een malle. Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd, dus ik kan nog geen ervaringen delen.

Als je ze wel wilt gaan gebruiken, maak ze dan niet al te irritant: zorg ervoor dat dat wat je aanbiedt middels het formulier relateert aan de blogpost en maak het formulier niet te agressief om te voorkomen dat mensen wegklikken en nooit meer terugkomen. 

Met MailerLite (ook de gratis versie) kun je eenvoudig pop-ups maken. 

8. Maak gebruik van de bedankpagina

De bedankpagina is één van de meest genegeerde pagina's door online ondernemers en marketeers. Terwijl je er zoveel moois mee kunt doen!

Een bedankpagina is een pagina waarop iemand landt nadat diegene zijn gegevens bij je heeft achtergelaten. Bijvoorbeeld na het downloaden van een ebook, het aanmelden voor je webinar, het invullen van een contactformulier, etc. 

Ik heb het idee dat hier nog weinig gebruik van wordt gemaakt en dat is echt zonde!

Deze pagina is namelijk dé uitgesproken plek om je kersverse abonnee nog wat meer in de watten te leggen en om een gunst te vragen. Hij/zij heeft zich immers nét aangemeld is nog WARM, de kans is dus groter dat ze iets voor je willen doen. Je kunt je nieuw verworven abonnee bijvoorbeeld vragen om jouw freebie te delen op social media.

Concluderend...

Zoals je ziet zijn dit allemaal vrij simpele tactieken die je kunt gebruiken om je e-maillijst te laten groeien, zonder dat je een gigantisch advertentiebudget nodig hebt. Deze tactieken kunnen gezamenlijk een ontzettende impact hebben op je online bedrijf.

Vond je dit een handig artikel?

Dan zou ik het heel tof vinden als je dit artikel wilt delen op je social media accounts. Dit helpt me ontzettend bij het laten groeien van deze blog. Het enige wat je hoeft te doen is te klikken op één van onderstaande social buttons en de rest gaat vanzelf:

Super, dankjewel!

Wil je meer tips om je bedrijf online succesvol te maken?

Meld je dan aan voor de GRATIS 7-daagse e-mail cursus: Online Marketing voor Bloggers en Online Ondernemers.

Ik stuur je gedurende 7 dagen elke dag praktische en actiegerichte strategieën in een overzichtelijk schema, zodat je meteen aan de slag kunt: