14 - niet-zo-standaard - manieren om je nieuwe blogpost te promoten

Stel, jij bent druk geweest met een belachelijk goede blogpost. Je hebt al je ziel en zaligheid gelegd in een artikel dat super handig, nuttig en waardevol is voor je doelgroep.

Je voegt het artikel toe aan je CMS systeem, voegt de nodige afbeeldingen toe, checkt het voor de allerlaatste keer en je klikt op publiceer.

Tadaa! Nu moeten die bezoekersaantallen wel de lucht in knallen.

Dus je wacht.

Je checkt Google Analytics.  

Je wacht nog even…

Je checkt Google Analytics nogmaals.

En er gebeurt…

 
Schermafbeelding 2017-09-10 om 17.17.13.png
 

... ehm weinig.

Als (beginnende) blogger is dit je vast wel bekend.

Mij ook. Bovenstaand screenshot geeft de cijfers van mijn vorige blogpost: E-mailmarketing software: MailChimp vs ConvertKit vs MailerLite weer. Ik had het gedeeld op Twitter en Facebook, met de abonnees op mijn mailinglijst, en het was zelfs nog een paar keer gedeeld op LinkedIn door vrienden, zie hier en hier.

Het resultaat: 56 pageviews in 1 week.

Bovendien werd mijn website maar 14 keer bezocht via dit artikel.

Daar werd ik wel een beetje droevig van.

Ok, het artikel is nogal vers van de pers en door Google nog niet geïndexeerd, dus die organic traffic komt nog wel. Dat duurt altijd even.

Maar toch is het prettig om bij het publiceren van je posts alvast wat meer buzz te creëren.

Het nadeel van een blogartikel alleen op de ‘traditionele’ manieren delen (dus op je eigen social media kanalen en met je e-maillijst), is dat je hiermee vooral mensen bereikt die jou al kennen. Als je meer bezoekers naar je website wilt halen, is het belangrijk om die olievlek verder te verspreiden.

In dit artikel dus 14 niet-zo-standaard manieren om je blogpost te promoten en zo meer bezoekers naar je website te trekken. Zonder dat je ook maar een cent hoeft te besteden aan advertenties.

Mond-tot-mond reclame

Ten eerste: mond-tot-mond reclame. Dat is de beste reclame die je kunt krijgen, ook (of vooral) online.

Zoals Dr. Robert Cialdini in 1984 al aangaf:

  • Dingen die populair zijn of geadviseerd worden door anderen vertrouwen we eerder (social proof), en

  • we zijn we eerder geneigd om iets aan te nemen van mensen die we aardig vinden (liking).

1 - Voeg social share buttons toe

Het toevoegen van share buttons is een manier om hiervan gebruik te maken. Ten eerste geven ze aan hoe vaak jouw artikel gedeeld is (het social proof principe) en ten tweede maken ze het je lezer gemakkelijk om jouw content aan te bevelen aan vrienden (het liking principe).

Het probleem is alleen dat elke zichzelf respecterende website tegenwoordig share buttons heeft. En daarmee zijn we er met z’n allen een beetje blind voor geworden.

Hoe je ze dan wel gebruikt? Vraag mensen actief om het artikel te delen, en doe dat niet alleen aan het einde van het artikel.

Zo, bijvoorbeeld:

Vind je dit nu al een handig artikel? Het zou tof zijn als je dit wilt delen met collega’s of vrienden voor wie dit ook interessant kan zijn:

Dankjewel!

Share buttons kun je eenvoudig aan je website toevoegen. Download een Wordpress plugin en/of embed de code op de plek waar je de buttons wilt laten zien. Ik gebruik (gratis) share buttons van Shareaholic en die bevallen erg goed.

Je leest hier hoe je hun share buttons installeert op je website.

Let op: naast hun share apps bieden ze ook andere apps aan (zoals gesponsorde content) die automatisch aan staan als je Shareaholic voor het eerst installeert. Als je alleen floating share buttons (aan de zijkant) en share buttons in je tekst wilt (hierboven), zorg er dan in ieder geval voor dat je de volgende apps geïnstalleerd en aan hebt staan hebt:

Share buttons:

Klik op settings en het volgende scherm verschijnt:

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 07.52.41.png
 

Bepaal hoe je wilt dat de share buttons eruit gaan zien en selecteer welke sociale media platformen je wilt laten zien (less is more meestal). Zorg ervoor dat total share count aanstaat (goed voor de social proof).

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 08.03.19.png
 

In het preview gedeelte zie je hoe het eruit komt te zien en kun je de iconen eventueel verschuiven of verwijderen:

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 08.20.39.png
 

Tevreden? Klik op Save changes en ga naar de General settings tab. Daarin geef je aan hoe je wilt dat een Tweet eruit ziet als iemand op het Twitter icoon klikt. Zorg ervoor dat je daar in ieder geval de link en je eigen Twitter handle hebt staan, zodat je een seintje krijgt wanneer het door iemand gedeeld is:

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 08.06.48.png
 

Klik weer op Save changes en ga naar het tabblad code. Kopieer de code en plak hem op de plek waarvan je wilt dat de share buttons verschijnen. 

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 08.09.24.png
 

Floating Share buttons

Deze installeer je op ongeveer dezelfde manier als de in-page share buttons, behalve dan dat je geen code hoeft toe te voegen - de floating share buttons verschijnen op de pagina waarvan jij wilt dat ze verschijnen. Daarvoor klik je op het tabblad targeting rules. Ik laat ze met deze regel bijvoorbeeld alleen op de fempresa.nl/blog pagina's zien:

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 08.17.08.png
 

Post share prompt

Hiermee pas je het bericht aan dat je lezers zien nádat ze je artikel hebben gedeeld. Hier staat een standaard Engels bericht in, pas dit dus even aan naar je eigen taal en pak je moment om de deler uitgebreid te bedanken.

Je kunt ze ook vragen om je te volgen op social media door de iconen toe te voegen met links naar je eigen accounts. De kans is een stuk groter dat mensen die je content gedeeld hebben enthousiast zijn over je artikel en je willen blijven volgen.

Schakel advertenties uit

De rest kun je allemaal uitzetten. Om advertenties helemaal uit te schakelen klik je bij Promoted Content Ads op Configure en vervolgens op Monetization. Schuif het bolletje helemaal naar links om geen advertenties te laten zien:

 
Schermafbeelding 2017-09-12 om 08.24.11.png
 

2  - Maak click to tweet links

Naast het toevoegen van social share buttons kun je ook click to tweet links toevoegen. Je hebt ze vast wel eens gezien:

Je blogposts vallen niet op? Hier 14 manieren om je laatste blogpost te promoten - Klik om te tweeten

Probeer maar - één druk op de knop en je tweet is verstuurd.

See what I did there 😏.

Zo’n click to tweet toevoegen gaat heel makkelijk op clicktotweet.com (hoe toepasselijk). Log in met je Twitter account, voeg de tekst toe waarvan je wilt dat die getweet wordt door de lezer:

 
Schermafbeelding 2017-09-10 om 20.25.20.png
 

En klik op Generate New Link:

 
Schermafbeelding 2017-09-10 om 20.25.36.png
 

Als je vervolgens op die link klikt, zie je welk scherm tevoorschijn komt als de lezer op je click to tweet link klikt. Zorg er dus voor dat je de URL die je net hebt aangemaakt linkt aan de tekst ‘klik om te tweeten’ (of iets in die trant).

 
Schermafbeelding 2017-09-10 om 20.25.52.png
 

3 - Laat voorbeelden van anderen zien in je artikel...

Naast dat je je artikelen makkelijk maakt om te delen voor je lezers, is het vaak ook zinvol om voorbeelden van andere bloggers in je artikelen te benoemen. Met praktijkvoorbeelden maak je je artikelen een stuk levendiger. Bovendien vinden mensen het vaak hartstikke leuk als je hen als voorbeeld noemt.

Als je screenshots van andere websites als voorbeeld gebruikt, moet je sowieso om akkoord vragen. Laat ze weten welk artikel je gaat schrijven en waarom je graag hun screenshot zou gebruiken. Als ze ermee akkoord zijn gegaan, stuur je ze een e-mail zodra het artikel online staat. Voeg natuurlijk een link naar het artikel toe en laat je weten dat je delen ontzettend op prijs zou stellen.

4 - … link naar artikelen van andere bloggers

Naast dat je screenshots van anderen als voorbeeld gebruikt in je posts, kun je natuurlijk ook linken naar content van anderen. Er is al zoveel content online gepubliceerd, dat er altijd wel een goed artikel is dat gerelateerd is aan dat waar jij over schrijft.

Stuur de mensen waar je naar linkt in je artikel een mail zodra je het artikel hebt gepubliceerd. Vaak vinden mensen het hartstikke leuk als hun activiteiten gewaardeerd worden. Wie weet willen ze het zelfs wel delen met hun volgers. Maak het ze eventueel extra gemakkelijk door deelbare links toe te voegen aan je e-mail met clicktotweet of Share Link Generator (ook andere social media platforms). 

5 - … en tag ze in Facebook en LinkedIn posts

Als je een andere blogger benoemt  in je artikel, vraag dan ook meteen of je hem of haar mag taggen in social media posts. Dat is meestal geen probleem, jullie hebben daar beiden profijt van (maar het is wel zo netjes om even te vragen).

Door die ander te taggen komt jouw bericht naar voren in de tijdlijn van de volgers van de persoon die je tagt. Daarnaast zien jouw volgers het bericht waarin die persoon is getagt.

Facebook groepen

Facebook groepen zijn een mooie manier om je laatste artikel onder de aandacht te brengen van mensen in jouw doelgroep die jou nog niet kennen. Ga dan natuurlijk wel op zoek naar Facebook groepen waarin mensen zitten die geïnteresseerd zijn in datgene waar jij over schrijft.

Ben je benieuwd welke Nederlandse Facebookgroepen voor bloggers bestaan? Blogaholic maakte er een mooi overzicht van.

Om heel eerlijk te zijn ben ik een beetje een rookie in de Facebook groepen. Ik heb me nu aangemeld voor zo’n 15 groepen en word er beetje bij beetje wijzer van. Een paar beginnerstips:

6 - Deel je nieuwste artikel in Facebook groepen

Voordat je je artikel overal in de tijdlijn gaat spammen: check eerst goed de regels om te kijken of en zo ja hoe je je blog mag promoten. In sommige gevallen zijn er speciale threads waar je op mag reageren met je nieuwste blogartikel, in sommige gevallen mag je je nieuwste artikel gewoon in de tijdlijn posten.

Ik ben zelf niet per se fan van zogenaamde comment for comment threads. Dat zijn posts in Facebook groepen waarop een aantal mensen kunnen reageren met hun laatste blogartikel. Als jij ook reageert moet je een comment achterlaten op alle artikelen die door de andere reageerders zijn geplaatst. Zo krijg je zelf dus ook ineens een x aantal comments onder je blogartikel.

Ik plaats wel comments onder blogartikelen, maar alleen als ik ze ook echt nuttig / interessant  / grappig / etc. vind. Ik wil mezelf liever niet verplichten om ergens een reactie achter te laten.

Er zijn ook groepen waar je je nieuwste blogpost niet mag ‘spammen’ in de tijdlijn of als reactie op threads. Het voordeel van deze groepen is dan wel weer dat dit vaak de meest betrokken groepen zijn. De leden worden hier niet constant overladen met random blogposts en het doel van deze groepen is echt om elkaar te helpen en feedback te vragen.

In dit soort groepen kan de volgende manier van promoten een optie zijn:

7 - Wees behulpzaam in Facebook groepen

Vaak worden er in de Facebookgroepen ook vragen gesteld. Misschien is er wel iemand die een vraag heeft waar jouw artikel antwoord op geeft. Ga hier uiteraard niet zomaar je artikelen spammen, alleen als dat relevant is en diegene er echt iets aan heeft.

Het nadeel van 'je blogpost promoten door behulpzaam te zijn' is wel dat je dit niet kunt inplannen. Je bent afhankelijk van de vragen die gesteld worden en daarvoor zul je de groep goed in de gaten moeten houden.

Pinterest

Pinterest kan een geweldige bron van nieuwe bezoekers zijn. Pinterest wordt vaak gezien als sociaal medium, maar het is een zoekmachine. Eentje die vorig jaar gebruikt werd door maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders - allemaal op zoek naar inspiratie. En dat niet alleen voor recepten en de laatste mode, Pinterest wordt de laatste tijd ook steeds meer gebruikt om tips en inspiratie te vinden op het gebied van ondernemen, online marketing, productiviteit, en ga zo maar door.

Over Pinterest marketing kun je een heel boek schrijven (ik ben het zelf ook nog aan het ontdekken), maar ik laat je een aantal basisvoorwaarden zien die belangrijk zijn bezoekers van Pinterest te krijgen:

8 - Voeg ‘pinbare’ afbeeldingen toe aan je artikel

Het is belangrijk is dat je voor je artikel in ieder geval één afbeelding maakt die:

  • Er aantrekkelijk uit ziet (want Pinterest is een visueel medium)

  • Tekst en uitleg bevat over waar de post over gaat

  • Een relevante alt text bevat (deze wordt meegenomen als pin beschrijving als iemand je afbeelding pint)

Zorg er vervolgens voor dat deze afbeeldingen makkelijk gepind kunnen worden. Dat doe je door de Pinterest button aan je website toe te voegen.

 
Hoe voorkom jij dat je nieuwste briljante blogpost wordt gelezen door maar een handvol lezers? Ik laat je 12 - niet-zo-standaard - manieren zien om je nieuwe artikel te promoten. Zónder dat je geld hoeft te besteden aan advertenties.
 

Als je met je muis over de Pinterest afbeelding gaat die ik voor dit artikel heb gemaakt, zie je dat er een Pinterest button verschijnt in de linkerbovenhoek. Zodra je daarop klikt, verschijnt er ook een omschrijving van de post. Dit is de alt text (of caption in Squarespace).

Voeg een goede beschrijvende tekst toe die uitnodigt om naar je artikel te klikken. Voeg ook relevante zoekwoorden toe, de tekst wordt door Pinterest namelijk ook gebruikt om te checken wanneer een afbeelding naar voren moet komen in zoekresultaten.

9 - Pin de afbeelding op je eigen bord en op andere relevante (groeps)borden

Naast dat je mensen de mogelijkheid geeft om vanaf jouw website te pinnen, is het ook van belang dat je je eigen afbeeldingen pint op je eigen en eventueel groepsborden.

Zie bijvoorbeeld hoe Pinterest expert Archana Haarnack haar artikelen heeft gepost op haar bord ARCHANA.nl:

 
Schermafbeelding 2017-09-11 om 21.25.56.png
 

Zoals ik al zei kun je een boek over Pinterest marketing schrijven - dit is nog maar het topje van de ijsberg. Wil je meer weten over hoe je Pinterest kunt gebruiken voor je bedrijf? Lees dan eens de Pinterest tips op de website van Archana.  

LinkedIn

10 - Beantwoord vragen in je timeline

LinkedIn wordt steeds meer een sociaal netwerk in plaats van een ‘statisch CV netwerk’. Je ziet steeds meer mensen die vragen stellen of een discussie starten. Op LinkedIn kan het dus ook voorkomen dat iemand met een vraag zit waar jij in een blogartikel het antwoord op geeft. Ook hier geldt weer: alleen je artikel delen als het echt nuttig is voor die persoon.

11 - Meld je aan voor LinkedIn Groepen

De meeste LinkedIn groepen zijn naar mijn weten een beetje overleden. Ik heb me aangemeld voor een aantal groepen over bloggen, maar daar heb ik geen reactie op gekregen (of ik word gewoon niet geaccepteerd ;)).

Het kan natuurlijk best zo zijn dat er op jouw vakgebied wel actieve groepen bestaan. Zo ja, meld je aan en check of je je artikelen in de groep mag delen. Zo niet, houd dan de groepen in de gaten om te kijken of er vragen worden gesteld of discussies worden gevoerd waar één van jouw artikelen iets aan toevoegt.

12 - Post je artikel op LinkedIn pulse

LinkedIn Pulse biedt je de mogelijkheid om een artikel te publiceren op het LinkedIn platform. Men zegt dat één van de voordelen van publiceren op LinkedIn is dat je profiel sneller naar voren komt in zoekresultaten. Bovendien krijgen veel van je connecties (afhankelijk van hun instellingen) een melding als je iets publiceert op Pulse. Leuk voor je zichtbaarheid dus.

Het nadeel van publiceren op LinkedIn Pulse is dat het niet direct voor veel extra bezoekers naar jouw website zal zorgen. Zorg er dus voor dat je voldoende relevante links naar je eigen website toevoegt in het artikel.

Als je je complete artikel op LinkedIn Pulse én je eigen website plaatst, kan dat een negatief effect hebben op SEO. Google houdt namelijk niet zo van gedupliceerde content. Gelukkig geeft Yoast daar tips voor:

  • Publiceer het artikel eerst op je eigen website

  • Publiceer het artikel pas op Pulse nadat het artikel van je website geïndexeerd is door Google

  • Benoem in het artikel dat het origineel op je website staat en voeg een link naar het origineel toe.

Een andere optie is trouwens om het eerste deel van het artikel te delen op LinkedIn Pulse, en vervolgens een link toe te voegen naar jouw website waar je het hele artikel kunt lezen. Hier ben ik zelf niet per se fan van, omdat ik het niet heel gebruiksvriendelijk vind.

En vergeet je eigen website niet

Naast dat je externe platformen kunt gebruiken om je blog te promoten, moet je het ‘promoten’ van je nieuwe blogposts op je eigen website natuurlijk niet vergeten. Dit zorgt natuurlijk niet direct voor meer bekendheid en nieuwe bezoekers, maar wel voor meer doorkliks (is dat een woord?) van bezoekers van andere artikelen naar je nieuwe artikel (die het artikel weer kunnen gaan delen).

Bovendien hebben goede interne links op de middellange termijn een positief effect op SEO.

Hoe je dat doet? Heel simpel:

13 - Voeg links toe vanuit bestaande artikelen

Ga na aan welke bestaande artikelen je links kunt toevoegen naar je nieuwe artikel. Mocht je al veel content gepubliceerd hebben, dan kan het een behoorlijke klus zijn om te checken waar je links kunt toevoegen.

Google kan je daarbij helpen. Typ site:jouwdomeinnaam.nl met de belangrijkste term waar jouw nieuwe artikel over gaat in het zoekvlak. Stel dat ik net een artikel over de basisbeginselen van seo heb geschreven, dan typ ik dit in de zoekbalk:

 
Schermafbeelding 2017-09-06 om 17.26.41.png
 

Vervolgens laat Google alle pagina’s binnen jouw domein zien die ze gevonden hebben met die zoekterm. Ga die pagina’s langs om te kijken of je ergens een link kunt toevoegen naar jouw nieuwe artikel.

 
Schermafbeelding 2017-09-07 om 21.17.03.png
 

14 - Voeg gerelateerde artikelen toe onder aan het artikel

Zorg ervoor dat je onder je artikel altijd een aantal gerelateerde artikelen hebt staan. Dit helpt je website bezoekers makkelijker navigeren naar content die zij interessant vinden. Aan de hand van de check via Google die je net hebt gedaan, kun je checken of er bestaande artikelen zijn waaraan je je nieuwe artikel als ‘gerelateerd’ artikel onderaan kunt toevoegen.

 
Gerelateerde artikelen onder één van mijn artikelen over SEO.

Gerelateerde artikelen onder één van mijn artikelen over SEO.

 

Een duidelijk actieplan

Het probleem is vaak dat we al onze energie stoppen in het schrijven van een supergoed artikel, maar vervolgens 'vergeten' om het te promoten. Gelukkig zijn er genoeg manieren om je artikelen onder de aandacht te brengen van een grotere groep lezers, zonder dat je een cent aan advertenties hoeft uit te geven.

Vooral door middel van mond-tot-mond reclame kan jouw content heel snel op de radar van nieuwe lezers, fans en hopelijk klanten komen.  

Dus... mocht je dit een goed artikel vinden, dan spring ik een gat in de lucht als je het wilt delen :)

En ik ben benieuwd:

Wat heb jij gedaan om nieuwe blogposts te promoten? Wat was succesvol? Wat niet? Ik zou het tof vinden als je een berichtje achterlaat in de comments.

PS klik na post comment op post as guest en je hoeft niet in te loggen als Squarespace gebruiker.