De twee échte redenen dat ik mijn eigen online marketingplan een tijdje links heb laten liggen (+ gratis contentkalender)

Hoe gaat dat gezegde ook alweer: de kraan lekt bij de loodgieter thuis ook wel eens? Goed, mijn punt is: zo heeft de online marketeer zijn of haar eigen online marketing ook niet altijd op orde.

Ja, ik heb het over mezelf. Als online marketeer help ik dienstverlenende ondernemers met hun online marketing. En ik ben er niet echt trots op, maar het online marketen van mezelf en dus mijn eigen bedrijf schiet er wel eens bij in.

Dat kan natuurlijk niet. Wat ik wil mijn adviezen onderbouwen met meer concrete, échte resultaten. Practice what I preach. Door resultaten van mijn wijnwebsite ‘vatopwijn.com’ te delen, maar ook de resultaten van deze website.

Ondanks dat ik toch echt wel mooie plannen had voor mijn eigen online marketing, al zeg ik het zelf. En ja, ik heb het soms wel ‘druk’ met andere projecten, maar druk zijn is maar een illusie. Ik heb het geen prioriteit gemaakt, en dat heeft een bepaalde reden.

Dus: ik heb er maar eens even een soort van psychoanalyse op losgelaten. Mijn conclusie is dat het vooral te maken had met onderstaande twee uitdagingen:

Uitdaging 1: ik vind het eng om online zichtbaar & eerlijk zijn

Met stip op één. De grote winnaar. Ugh. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind het nogal vreselijk een uitdaging om mezelf online te laten zien. Écht mezelf te laten zien zeg maar: door middel van foto’s en video’s (in plaats van alleen maar tekst), maar ook eerlijke verhalen. Want gezellige vakantiefoto’s plaatsen kan iedereen (kijk maar even op mijn huidige Instagram account - ik ga alleen maar op vakantie lijkt het), maar je eigen hoofd op video zetten of een eerlijke post plaatsen is toch wel even een dingetje.

Dus laat ik meteen maar even eerlijk zijn: ik vind zichtbaar zijn gewoon eng. Als ik een selfie op mijn Instagram plaats voelt het bijna alsof ik smeek om een soort van ego boost. Mijn ‘inner critic’ gaat er vervolgens ook nog even lekker op los: ‘wie denk jij wel niet dat je bent denk je nou echt dat mensen daar op zitten te wachten heb je aandacht nodig ofzo en wat zal de rest van de wereld hier wel niet van vinden!?’

Maar ik weet ook dat als ik mijn bedrijf online wil laten groeien, dat het niet zo heel veel zin heeft om mezelf in een hoekje te verstoppen. Dat mensen juist willen zien wie de persoon écht achter het bedrijf is, want daardoor bouw je een relatie op.

Dankjewel dus voor je input inner critic, ik doe hier even niks meer mee. Ik ga meer van mezelf laten zien, en deze post is daar geloof ik een eerste stap in. Ooit zei iemand tegen me: “Als je je een beetje ongemakkelijk voelt op het moment dat je een blogpost gaat publiceren, weet je dat je een eerlijke post hebt geschreven”. Ik geloof dat ik nu dat punt wel heb bereikt. The magic happens outside of your comfort zone, laten we maar zeggen.

Uitdaging 2: ik ben ongeduldig

De uitdaging met online marketing is dat het vaak niet meteen resultaat oplevert. Ja, tenzij je een advertentiebudget hebt van tienduizenden euro’s, maar dat is een ander verhaal. Of dat je post ineens viral gaat, maar dat gebeurt misschien ook eens in de tienduizend keer.

Eén van de belangrijkste redenen dat sommige ondernemers en bedrijven online zo succesvol zijn, is dat ze consistent content blijven delen.

Maar ik ben - zoals zoveel mensen - erg ongeduldig. Als ik vandaag iets gepost heb, wil ik graag morgen resultaat. Of nee, liever vandaag. En als dat niet gebeurt haak ik sneller af. Bovendien vind ik het lastig om me te houden aan mijn eigen online marketing plan, als ik tegelijkertijd grote online marketing opdrachten heb voor andere ondernemers.

Dit terwijl ik wéét dat consistent goede content blijven delen ontzettend belangrijk is. Zodat mensen me steeds beter leren kennen en gaan vertrouwen. Dat merk ik ook nu ik mijn Instagram account voor Vat op Wijn aan het laten groeien ben. Dat heeft tijd nodig. Maar uiteindelijk levert het resultaat op, en zodra je dat merkt is het supergaaf! Hier komt dus ook verandering in.

Om deze uitdaging te tacklen wil ik een mezelf een aantal gewoontes aanleren (zoals elke dag mijn doelen opschrijven, zodat ik elke dag met m’n neus op de feiten wordt gedrukt), maar daar kom ik in een andere blogpost op terug.

Voor jou: een gratis contentkalender om je aan je plan te houden

Mijn gratis contentkalenders voor de maanden juni, juli en augustus 2019 voor jou!

Mijn gratis contentkalenders voor de maanden juni, juli en augustus 2019 voor jou!

Eén van de dingen die mij in ieder geval moeten gaan helpen om consequent te blijven posten, is een echte contentkalender. Omdat ik online geen fijne kalender kon vinden heb ik deze eerst zelf - heel crea bea - getekend. Vervolgens kwam ik erachter dat ik veel te ongeduldig ben om deze elke maand opnieuw te moeten tekenen, dus toen heb ik hem in Canva gemaakt en als PDF opgeslagen.

En omdat ik in een goed humeur ben, deel ik deze vandaag ook met jou. Je krijgt van mij dus 3 gratis contentkalenders voor de maanden juni, juli en augustus 2019. Je ontvangt ze in PDF (hoge kwaliteit), zodat je ze kunt uitprinten om zelf in te vullen. Mijn advies: print ze uit op A3 papier en hang ze op op een plek waar je ze vaak ziet.

Zo kun je mooi met je goede voornemens voor de zomer beginnen! Wees er snel bij, want het kan best zijn dat ik hier nog een keer geld voor ga vragen als het goed werkt :).

Als je hieronder je e-mailadres achterlaat ontvang je de PDF’s meteen in je inbox en ontvang je ongeveer wekelijks een update van mij. Je kunt je uiteraard op elk moment uitschrijven als je daar geen zin meer in hebt.

Ik ben benieuwd hoe het gaat met jouw plannen en de uitvoering ervan! Laat je hieronder een berichtje achter? Vind ik leuk!

Nieuw: online training 'Weggever in één Week' (WiéW)

Ben jij ook bezig met het laten groeien van je mailinglijst? Maar frustreert het je dat tegenwoordig niemand meer z’n e-mailadres achter lijkt te laten?

Been there!

Voor vatopwijn.com wilde ik graag mijn mailinglijst laten groeien. Ik had een heel mooi formulier op m’n website op m’n website geplaatst met ‘laat hier je e-mailadres achter om op de hoogte gehouden te worden’, maar ik kreeg nauwelijks aanmeldingen.

Ja, van drie vriendinnen misschien.

Ik bedacht me dat ik een weggever nodig had die interessant is voor mijn doelgroep én die aansluit bij het e-book dat ik wilde verkopen.

Die maakte ik, ik zorgde ervoor dat mijn doelgroep ‘m goed kon vinden in Google en stelde een e-mail automation op waarin ik het e-book aanbied nadat mensen mijn weggever downloaden.

Huidige status: zo’n 40 tot 50 aanmeldingen per maand voor m’n mailinglijst en in december vorig jaar verkocht ik 21 e-books. Nog geen vetpot, maar wel heel tof!

En naar aanleiding van mijn webinar dat ik afgelopen week gaf, over het laten groeien van mijn mailinglijst, kreeg ik best wel veel vragen.

Vandaar dat ik dacht: hoe gaaf is het als we in een kleine groep samen aan de slag gaan met een weggever!

Een weggever waar jouw doelgroep écht op zit te wachten, die je op autopilot kunt aanbieden.

En dus presenteer ik u vol trots de mini-online training: Weggever in één Week! >>vatopwijn.com/weggever-in-een-week

Hoe ziet de training eruit:

  • De training begint a.s. maandag 28 januari tot en met vrijdag 1 februari.

  • De training vindt plaats in een besloten Facebook groep met maximaal 20 deelnemers. Die groep houd ik bewust zo klein, zodat de interactie hoog blijft en we aan elkaar vragen kunnen stellen en zoveel mogelijk tips en successen delen.

  • Elke ochtend om 10.00 uur zet ik een (tech) training online. Het onderwerp van die training is afhankelijk van het thema van die dag. Op de eerste dag gaan we bijvoorbeeld aan de slag met het bedenken van een goed onderwerp voor onze weggever. De eerste training is dan een tech tutorial waarin ik stap voor stap laat zien hoe ik SEMrush gebruik.

  • Je kunt de training bekijken wanneer je wilt en gedurende dag ga je aan de slag met de opdrachten en instructies. Heb je vragen, tips, opmerkingen, dan deel je ze in de Facebook groep. Zo hebben we elkaar als stok achter de deur!

  • Aan het einde van de elke dag, om 20.00 uur, geef ik een live Q&A. Je kunt alle vragen stellen, bijvoorbeeld waar jij die tegenaan bent gelopen bij het uitwerken van de opdrachten.

  • Na afloop van de training krijg je een e-book met alle lesstof en links naar de Q&A's en (tech) tutorials. De besloten Facebook groep blijft na de training nog 4 weken open staan, zodat je ook na de training nog je vragen kunt blijven stellen (en natuurlijk successen kunt delen!).

Elke dag heeft een thema:

Maandag: Onderwerp vastleggen voor je weggever

  • Hoe je SEMrush gebruikt om er achter te komen waar jouw potentiële klant behoefte aan heeft.

  • Andere tips om ideeën te brainstormen voor je weggever

Dinsdag: Vorm van je weggever vastleggen (checklist, video, test, etc.?)

Woensdag: Je weggever maken

  • Welke software je kunt gebruiken om je weggever te maken

  • Productiviteitstips om zo snel mogelijk een goede weggever te maken

Donderdag: Je weggever op je website plaatsen

  • Hoe je een effectieve landingspagina maakt

Vrijdag: Je weggever promoten

  • Hoe je er op een slimme en effectieve manier voor zorgt dat je potentiële klant je weggever gaat vinden

Oké, klinkt tof, maar hoeveel kost dat?

Je doet mee aan deze training bomvol tips en informatie voor een speciale introductieprijs:

89 euro (inclusief BTW)

Wil jij a.s. maandag ook de mouwen opstropen en samen aan de slag? Super!

Je meldt je hier aan: vatopwijn.com/weggever-in-een-week

[WEBINARS] Hoe ik in december 2018 21 e-books verkocht

Afgelopen december verkocht ik via mijn website vatopwijn.com 21 ebooks van zo’n 29 tot 39 euro per stuk. En hoewel ik hier ontzettend blij mee ben, zeg ik dit niet omdat ik mezelf even lekker op de borst wil kloppen. Want dit is natuurlijk nog geen vetpot.

Ik zeg dit omdat ik concrete resultaten wil delen. Vaak zien we namelijk alleen échte resultaten (100k omzet, six figure launches!) van ondernemers die al veel langer bezig zijn en een heel groot bereik hebben. En dat vind ik soms inspirerend, maar soms ook heel intimiderend.

Vandaar dat ik een paar dagen geleden dacht: laat ik mijn eigen resultaten eens laten zien! Het is als beginnende ondernemer of blogger juist interessant om te zien wat er mogelijk is met een relatief nieuwe website. En dus bedacht ik me dat ik weer eens een aantal webinars ga geven. (Wel even wennen hoor, het gevoel dat je een half uur / drie kwartier tegen jezelf zit te praten ;)).

Mijn idee is dat ik verschillende webinars ga geven over de verschillende fasen:

  • Het opbouwen van je mailinglijst

  • Het maken van je e-book

  • Het verkopen van je e-book

Afgelopen dinsdag 16 januari gaf ik mijn eerste webinar in die reeks: hoe mijn mailinglijst groeide tot 280 abonnees. Dat ik die 21 ebooks kon verkopen had ik namelijk vooral te danken aan de kwaliteit (en niet zozeer de kwantiteit) van mijn mailinglijst.

Ik kreeg hele toffe reacties na afloop van het webinar:

“Gaaf, al je tips. Ben meteen op semrush Ad slag gegaan:-)
Is weer een hele andere manier van benaderen.Vond het echt heel interessant!"

"Vanmiddag je webinar gevolgd en complimenten, dit deed je heel erg leuk en vooral "erg jezelf" en "vanuit de klant gedacht"."

En daar word ik dus weer blij van :).

Vandaar dat donderdag 17 januari om 14.00 uur het tweede webinar in de reeks op de planning staat. 

Het onderwerp is 'Hoe ik de afgelopen maand 21 ebooks verkocht'. In dit webinar vertel ik stap voor stap:

  • Hoe ik mijn e-book maakte (welke programma's ik gebruikte, in welk format ik het e-book aanbood)

  • Hoe ik mijn landingspagina maakte

  • Via welke kanalen ik de e-books promootte en met welke content (welke e-mails schreef ik, hoe gebruikte ik social media, etc.). 

  • Wat minder goed werkte en wat ik de volgende keer anders zou doen.

Het webinar duurt ongeveer weer zo'n 30 tot 45 minuten. En de chat is beschikbaar om al je vragen te stellen :).

Dus nog even een resumé:

Onderwerp: Hoe ik de afgelopen maand 21 ebooks verkocht
Datum: donderdag 17 januari
Tijd: 14.00 uur

Wil je er bij zijn? Leuk!

Je meldt je hier eenvoudig aan >>

Links:

I'm back. En dus geef ik 5 gratis website checks weg...

Het is een tijdje geleden dat je wat van me hebt gehoord. Ik vind dat ik je daarom een kleine uitleg verschuldigd ben.

De laatste tijd was ik namelijk even afwezig omdat ik op zoek was naar mijn passie. Ik wilde iets doen waar ik van hoofd tot teen blij van werd. Nou lieve mensen, ik kan je inmiddels vertellen dat als je nu nog niet weet wat je passie is, dat je daar ook niet achterkomt met een zoektocht. Het heeft mij vooral heel veel tijd, een cursus en een ‘op-zoek-naar-jezelf’-vakantie naar Bali (nee grapje, die was gewoon heel erg fijn) gekost om tot dat inzicht te komen.

Maar gelukkig is het allemaal niet helemaal voor niets geweest. Want wat ik onder andere door die cursus wél weet is dat ik (online) ondernemen gewoon ontzettend leuk vind. En dat ik verschillende - noem het passies - heb. De vrijheid en de afwisseling die daarbij komt kijken, dáár word ik blij van. Oh, en het contact met mensen. Ik weet inmiddels namelijk ook dat ik niet 5 dagen lang in mijn eentje blogartikelen en e-mails kan zitten schrijven, dan word ik gek. Ik wil graag mensen helpen. Vandaar dat ik weer met volle bak met FEMPRESA aan de slag ben en tegelijkertijd aan mijn wijnwebsite Vat op Wijn verder heb gebouwd. De ideale combi, want: op FEMPRESA help ik dienstverlenende ondernemers met het maken en verbeteren van hun website en online marketing, en op Vat op Wijn kan ik al die online marketing acties testen én mijn liefde voor wijn verder verspreiden.

En zo is het allemaal weer op z’n pootjes terechtgekomen. Ach ja, zo heeft iedereen vast wel eens een periode waarin we even op zoek zijn.

Maar goed, nu over naar het belangrijke gedeelte. Want wie zichzelf weer heeft gevonden trakteert natuurlijk ;)…

Daarom geef ik 5 gratis Website Checks ter waarde van 295 euro (incl. BTW) weg!

De Website Check heb ik in het leven geroepen omdat ik merkte dat veel ondernemers het idee hebben dat hun website niet écht lekker werkt. Ze hebben alleen geen idee wat ze moeten aanpassen. Omdat ze er al te vaak naar gekeken hebben, bijvoorbeeld.

Hoe het werkt?

Aan de hand van jouw ideale klant en doelen keer ik je website helemaal binnenstebuiten. Ik maak vervolgens een lijst met concrete actiepunten om je website te verbeteren. Logisch gestructureerd en geprioriteerd, zodat je stap voor stap kunt beginnen met het verbeteren van de punten die het meeste impact hebben.

Ik hou niet van te veel poespas, een website moet gewoon simpel en duidelijk zijn. Vaak kom je met een kleine aanpassing in de structuur en de layout van een paar pagina's al een heel eind. Geen zin / tijd / geduld om zelf aan de slag te gaan met die actiepunten? Dan kan ik je helpen óf ik link je aan specialisten in mijn netwerk.

Zo’n website check is perfect voor jou als je:

  • niet helemaal tevreden bent met hoe je website eruit ziet;

  • twijfelt of de boodschap op je website wel goed overkomt;

  • niet tevreden bent met de resultaten van de website;

  • het fijn vindt als iemand anders een keer een blik op je website werpt (omdat je dat zelf al zo vaak hebt gedaan dat je het niet meer ziet :));

  • op zoek bent naar een snelle en toch effectieve manier om je website te verbeteren.

Meer informatie over de website check vind je hier.

Manon Toma   Personal Brand Strateeg & Brand Designer  www.manontoma.nl

Manon Toma

Personal Brand Strateeg & Brand Designer
www.manontoma.nl

Wat anderen erover zeggen

Zo’n website check deed ik onder andere voor Manon Toma van www.manontoma.nl.

Haar reactie:

“Ik krijg regelmatig te horen dat mijn website duidelijk is en prettig navigeert. Ook de vindbaarheid is sterk verbeterd sinds ik met Annerieke heb samengewerkt.”

Wil je zo’n website check winnen?

Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is mij vóór volgende week woensdag 5 december een mail te sturen (naar annerieke@fempresa.nl) waarin je de volgende vragen beantwoordt:

  • Wat is de URL van je website?

  • Hoe ziet je ideale klant eruit?

  • Wat is het belangrijkste doel van je website?

Op 5 december maak ik bekend wie de winnaars zijn. Zie het als je Sinterklaascadeau :). Hoor graag van je!